ILgron11 Ei riitä, että osaa nousta hevosen selkään, on osattava myös pudota.

Taksit ja KELA-taksit

Nostan  esille kesällä voimaa tulevan taksiuudistuksen. Olen keskustellut siitä  taksinkuljettajien kanssa. Hallituksen tavoite oli ehkä tuoda meille asiakkaille edulliset taksit, mutta toisin käy. Maadeudulla taksin saaminen vaikeutuu, sillä ajopäivystys lakkaa ja taksinkuljettajakin voi irrotella, kun vahtipakko poistuu. Sairaskuljetuksille siitä voi olla erityistä haittaa, mutta väliäkö tehdyistä päätöksistä asiakkalle  enää on? 

Kulut tulevat nousemaan, kun markkinoille tulee uusia autoja, uusien vähemmän Suomea ja suomalaisittain ajattelevien kuljettajien myötä. Kyytien odotusaika kasvaa ja entiset ansiot on kyettävä pitämään. Eihän täällä asiakasmäärä nouse samassa mitassa kuin taksikyydin saamisesta kilpailevien määrä. Ainut keino taksiyrittäjälle  on nostaa hintaa tai käyttää kepulionstinsa. Näin on käynyt Ruotsissakin. Tämän on täytynyt olla hallituksen tiedossa, mutta eihän hallitus välitä tuon taivaallista kansalaisista. Heillä on oma lehmä ojassa. Ties minkälaista korruptiota sisältyy tähänkin uudistukseen. 

Hintojen kohoaminen on vain yksi haitta. Kuljettajien ei tarvitse osata suomea. Itse kirjoittamaan navigaattoriin osoittensa ym.

Asiakas voi joutua  ryöstön kohteeksi, kun matkasta voi periä mitä milloinkin.  Mittareita ei takseihin enää tarvita. Hinnasto voi olla auton mukaan, kuten Espanjassa huomasin eri merkkisillä autoilla eri hinnat. Hinnat voivat määräytyä myös muulla tavoin. Tapojahan on lukemattomia. Verotulot karkaavat tästä maasta. Tätäkö me haluamme tai siis hallitus kovasti haluaa?  Hallituksen bisnesvaisto ei aina toimi. 

KELA-kyyteihin tulee iso muutos. Pikkubussit kuljettavat kymmentäkin asiakasta eri kohteisiin. Olen ollut tuskastunut, kun meitä matkustajia on tämän hetken maksimi, kolme. Kun matkustajia on 10, kiertoajelusta tulee niille viimeisille todella pitkä, enkä usko KELAn lopulta säästävän sellaisessa. Sairasta asiakasta kidutetaan, aivan turhaa. Sellaisesta kertoi Hyvinkäälle kolmen kimpassa matkustava, joka oli joutunut kiertoajelulla istumaan tunteja. Kun on kivut ja säryt, sellaista kestää heikommin kuin terveenä ajelutusta. Sellaisestako päättäjät vähät välittäisivät? Heillä itselläänhän on kaikki hyvin.  

Yksi pieni vähäpätöinenkin kohdalleni tullut havainto, oli kyydin hinnan korottuminen tuon kolmen asiakkaan rengasmatkan alkutaipaleella. Matka kohteet :Meilahden sairaalalta Pohjois-Helsinkiin, Tuusula ja Hyvinkää.  Olin ensimmäinen, joka jäi kyydistä. Taksi oli kulkenut Pohjois-Helsinkiin pisintä mahdollista reittiä. Maksoin kolmasosan kyydistä. Se oli 17, 30 eli kokonaiskulu kyydistä tuohon mennessä oli 51.90.  Yksinäinen KELA-kyyti minulle henkilökohtaisesti olisi ollut 25 euroa. Normitaksikustannus vaihtelee 38 ja 43 euron välillä kellonajasta ym. riippuen. Mitenkä pitkän kieromatkan seuraavat asiakkaat sitten tekivät, sitä en tiedä. 

 KELA-kyytien kilpailutuksessa eivät rehelliset kotimaiset taksinkuljettajat pärjänneet, kun maksuraja aleni kilpailutuksessa sietämättömäksi. Ainahan löytyy niitä, jotka sitten osaavat hoitaa asiat lopulta omaksi edukseen, joten veikkaan että KELA ei hyödy uudistuksesta.

 Kuulin, että kaikki kuljettajat eivät ole osanneet laskea kimppakyytien kuluja, joten samalla matkalla olleet ovat lopulta pulittaneet kukin sen 25 euroa. Tietysti, jos  asiakas on käyttänyt enemmän KELA-taksia, ei ole enää edes väliä mitä ja miten se matkan hinta määräytyy, sillä koko kuluhan menee KELAn piikkiin.  

Juhlapyhinä taksien kysyntä kasvaa ja tietysti niitä on hyvä olla liikenteessä enemmän. Pienillä paikkakunnilla ongelmia voi tuottaa se, että taksipäivystykset lakkaavat, eikä välttämättä kyytiä millään saa.  Eilen taksi ilmoitta Vantaalla odotusajaksi tunnin. Puoli kahdentoista aikaan yöllä taksia tilatessa aika tuntuu pitkälle.

Juhlat tuovat uudet ongelma uusien taksien ilmaantuessa kuvioihin. Suomalasten juhlajuominen voi pahimmassa tapauksessa  merkitään jotain täällä ennen kokematonta  ja ainakin osalle huippukuluja matkasta.. Ehkä niistä jo syksyn pikkujoulujuhlien aikaan saamme lukea. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

Varsinkin pienillä paikkakunnilla uskoisin, päinvastoin kuin sinä, että taksikuskia kiinnostaa saada kyytejä myöskin pyhinä ja näin ollen se taksiyrittäjä joka ymmärtää kilpailun perusasioista yhtään mitään päivystää viikonloppuisin ja juhlapyhinä.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Toivottavasti todella näin on, että pienillä paikkakunnilla taksiyrittäjät jaksavat odottaa kyytejä pyhinä etc.

Kotiin tullessa taksi äsken kertoi, että kyydin voi jatkossa tarjota vaikka vasta vankilasta vapautunut. Enää taksinkuljettajan ei tarvitse osoittaa nuhteettomuutta, rikosrekisterikin taitaa olla pian meriittiä,

Kirjapitoa ei taksiyrittäjiltä vaadita, eikä asiakkaalle tarvitse antaa kuittia. On tämä menossa villliksi. Sitä eivät ehkä ikääntyneet suomalaiset edes tiedosta, joten eivät osaa kilpailuttaa kyytejään. Hyvä jos pysyy edes tuttu mies tai naien sillon ammatissa ja voi luottaa kuljettajaan ja hinnoitteluun.

Kansanedustajat, jotka näitä päätöksiä ovat tehneet elävät kuplassa, jossa ei todellisuuden kanssa ole mitään tekemistä. Sieltä heidät pitäisi äkkiä räjäyttää maanpinnalle tai tekevät lisää vahinkoa.

Suomi ei lähde nousuun sillä, että kesällä tulee heti 300 uutta taksiyrittäjää, kun asiakkaita ei tule lisää.

Käyttäjän MarcusWestermark kuva
Marcus Westermark

Ei. Vaikka Suomessa on sananvapaus, niin ei ihan puuta-heinää pidä kirjoittaa. En aio oikaista blogisi ja kommenttisi asiavirheet yksi kerrallaan, mutta ehkä otat itse niistä selvää ? https://www.trafi.fi/tieliikenne/ammattiliikenne/l...

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #3

Kiitos linkistä ja sivusta, jolta löytyy asiatietoa. Nykyisten taksinkuljettajienkin olisi ehkä syytä perehtyä tuohon sivustoon. Tieto mitä asiakkaille välittävät ei välttämättä ole paikkansapitävää.

Markkinoiden vapauttamisesta huolimatta taksiliikenteen harjoittaminen edellyttää jatkossakin, että yrityksellä on taksiliikennelupa, kuljettajalla on taksinkuljettajan ajolupa ja taksiliikenteeseen käytettävä ajoneuvo on merkitty luvanvaraiseen käyttöön.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset