ILgron11 Ei riitä, että osaa nousta hevosen selkään, on osattava myös pudota.

Laboratoriotestit liukuhihnalle

Olen kevään aikana vähintään viikottain käynyt verikokeissa.  Olen käyttänyt kolmea eri laboratoriota. Kotiani lähin on ollut Meilahden sairaalan palveluiden jälkeen eniten käytössä. Läilabraan on lähes aina pitkät jonot. Ihan harvinaista ei ole, että testin antaja on joutunut odottamaan tunninkin.  Infektiovaaran vuoksi ( alhaiset puolustustekijät) odotus siellä, missä on paljon väkeä ja sairauksia, on riskitekijä. 

 

Viimeisin näyte ja kokemus olivatin sitten palveluiden alennustila. Olin saanut sairaalasta kehotuksen toimittaa labraan ulostusnäytteen.  Tein työtä käskettyä, sairaalasta saamaani purkkiin. Paikallisen labran naiset eivät  purkkiani hyväksyneet. Tiedot näytteenotosta löytyivät tietojärjestelmästä. Naiset antoivat minulle pienemmän purkin, kasvonaamion ja kumihanskat ja passittivat wc:hen lappomaan paskaa pieneen purkkiin. He halusivat minun jättävä purkkini ulkopuolella olevalle pöydälle ja sitten häipyvän. Muutoin eivät näytettä ottaisi vastaan. Tällaista on palvelu tänään. 

 

Olen ollut ymmälläni ja ihmeissäni voiko  heikkokuntoisen, joka ei välttämättä ulospäin näytä sairalle,  pistää toimimaan näin. Tapahtuuko enemmänkin tällaista? Ovatko labrahoitajat niin täystyöllistettyjä, että he siksi toimivat näin vai onko edessä oleva tieto  tulevista työn muutoksista saanut heidät jo välinpitämättömiksi asiakkaistaan. Onko tämä todellakin se käytäntö mitä labroissa noudatetaan?

 

 Tuohon labraan en halua  mennä.  Ehkä tarkoitus oli karkottaa asiakas. Olen heiltä muutoinkin kuullut neuvoja ja kummastelua siitä miksi näytteeni pitää lähettää Meilahteen. Harmittaanko labraihmisiä, että olen Meilahdessa hoidossa?  Eihän  ole minun päätettävissäni missä analyysit tehdään. Jokin näitä labran naisia närästää, mutta en aio mennä kysmään mistä kiikastaa.  

 

Yöllä kuvittelinkin mielessäni tulevaisuuden laboratorion, joka voisi olla täysin automatisoitu. Ehkä robotti osaisi tarkistaa tietokannasta mitä näytteitä otetaan ja pistää neulan suoneen ja ottaa hygienisesti tarvittavat näytteet. Jos sitten joku haluaa / tarvitsee  jonkun ihmisen pistämään ja ottamaan verinäytettä, sellainenkin  palvelu olisi mahdollista, ehkä maksua vastaan. Ehkä palvelun voisivat tehdä tänne tulevat ulkomaiset sotepalvelijat ystävällisemmin kuin nämä asiakasta vihaavat ja väsyneet työntekijät.  Ehkä kohtelu olisi inhimillisempää. Ehkä nuo vaativammatkin toimet kuten virtsa- ja ulostusnäytteetkin voisi automatisoidun wc:n kautta toimittaa sinne missä viljelyt suoritetaan. Tuntuu, että potilaan pompotus on nykypäivää, mutta siitä olisi päästävä. Huono kohtelu terveydenhuollon taholta ei  ole kohdallani ensimmäinen kerta. Onneksi on Meilahden sairaala, jossa olen saanut parempaa palvelua ja  hoitoa kuin missään muualla milloinkaan.  

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Aika erikoista. Itse olen saanut aina laboratoriossa erittäin ystävällistä palvelua. Tosin olenkin käyttänyt vain yhtä, työterveyshoidosta huolehtivan, yksityisen lääkäriaseman laboratoriota.

Kuin myös SPR:n veripalvelussa. Kerran kävin samana päivänä ensin laboratoriossa ja sitten verenluovutuksessa. Hemoglobiiniarvo laboratoriotutkimuksessa ja veripalvelun pikatestissä oli viimeistä numeroa myöden sama. Joten ei kai se pikatestikään ihan huono ole, vaikka noin suuri yhdenmukaisuus menee varmaan sattuman piikkiin.

Vaikea sanoa, miten helposti robotisoitava vaikkapa verinäytteen otto olisi. Näytteitä ja verenluovutusta hoitavat hoitajat ainakin ovat niin taitavia, että vaadittaisiin varmaan sekä hyvä anturointi että hyvä ohjausohjelma, jotta robotti pystyisi samaan. Hoitajien bonuksena on lisäksi ystävällisyys, keskustelukyky ja huumorintaju.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Kun laitoin linkin artikkelista paikalliseen someen, labra sai erittäin hyvää palautetta. Minulle tuli erilaisia syytöksiä. Aihe on vaikea ja vaikeista asioista on selvästikin vaikea puhua. Väärinymmärryksen vaara tai halu on suuri. Sympatiaa on turha odottaa tai edes asian ymmärtämistä, sillä blogitekstin lukeminenkaan ei kaikille kirkastanut mistä oli kyse. Tällaisia olemme.

Pääosin olenkin ollut tyytyväinen saamaani palveluun eri toimipisteissä. Laboroissa osataan työ. Ehkä tulevaisuudessa kuitenkin it-tuo jotain uutta tähänkin palveluun.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Itse olen saanut Hus-labrassa aina asiallista ja hyvää palvelua. Ajankin on voinut etukäteen netistä varata.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Ajanvaraus netistä on hyvä asia, mutta pitää tietää kyllin ajoissa milloin otetaan seuraavat labrat. Usein ajat ovat olleet liian pitkällä aikajanalla suhteessa tarpeeseen.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Kävipä sinulla huono tuuri, kun sattui vastaan noin joustamaton labra.

Eipä luulisi purkkien koolla olevan mitään väliä? Ajanvaraukset meillä Tapiolassa ovat myös aina kiven takana, kaikkia saa odottaa viikko tolkulla ja tietysti ensimmäinen aika on aina lääkärille aikaa varattaessa ja ensin "jarruna" on terveyssisarella käynti. Eivät pääse mummut vain mukavia lystikseen turisemaan suoraan lääkärille:)

Erikoissairaanhoitoon pääsy on kyllä varsinainen lottovoitto, niin tehokkaiden tutkimusten ja ystävällisten lääkärien ja hoitajien ansiosta. Kokemusta on nyt minullekin kertynyt tänä keväänä, niin Jorvista kuin myös Kirurgisesta sairaalasta. Sovitut ajat pitävät myös hyvin paikkansa, josta voi antaa lisäplussat!

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #5

Oletko sitä mieltä, että valinnanvapaus toisi muutoksia parempaan? Kokeilun tuloksiahan valinnavapaudesta on. No yksi tulos on ilmeisesti kustannusten nousu.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset