ILgron11 Ei riitä, että osaa nousta hevosen selkään, on osattava myös pudota.

Malmin lentokentästä vielä kerran

Mieluummin lentokenttä kuin 25 000 asukkaan tiukka suolle rakennettu lähiö, jonka vierellä Helen polttaa jätteitä. 

Helsingin cityvihreät eivät arvosta Helsingin luontoa. He ovat olleet valmiit luopumaan Malmin lentokentästä, jonka alueella on paljon luontoarvoja.  Asuvat selvästi mieluummin keskustassa lyhyiden pyöräilymatkojen päässä  ”työpaikoistaan”. Luontoarvojen  sijaan he ovat valmiita  saastuttamaan sekä luonnon että alueen ihmiset jätteiden polton päästöillä.

 

On käsittämätöntä mitä vasemmiston Merja Kyllösen aloite aikanaan sai aikaan.  Siitä alkoi Malmin lentokentän alasajo. Hän ei ymmärtänyt lentokentän merkitystä, eikä sitä ymmärrä vasemmistoa edustava Paavo Arhimäkikään  eivätkä muut vasemmiston edustajat eilen eikä  tänään.

Malmin lentokenttä nousi esille eduskunnan eilen käymässä keskustelussa Malmin lentokenttää koskevasta kansalaisaloitteesta. Paikalla ei vihreitä näkynyt, muutama vasemmiston edustaja oli kannattamassa Malmin arvokkaan lentokentän tuhoamista. Istunto oli netin kautta seurattavissa. 

Eduskunta ei näillä näkymin voi päättää Malmin lentokentästä.  Eduskunta kunnioittaa kunnallista itsehallintoa. Löytyy kuitenkin esimerkki siitä, miten Helsinki ryöväsi naapurikunnan maita vastoin naapurikunnan päättäjien tahtoa.

 Pääministeri oli ollut lentokentän puolella ennen vaaleja. Hän ei ole kuitenkaan tehnyt mitään lentokentän hyväksi. Puolelle asettuminen oli siis pelkkää vaalipropagandaa.

 Jos Malmi kenttä tuhotaan,  otetaan siis asumiskäyttöön, tehdään korjaamaton virhe, josta jälkipolvet tulevat syyttämän tämän ajan päättäjiä. Heillä  ei ole citykentän eikä lentoliikenteen kehityksen  ymmärrystä. Citykenttä löytyy jopa Reykjavikista. Siellä ymmärretään ilmailua paremmin kuin täällä. Ilmailun tulevaisuuskuva oli kansanedustajilla kyllä mielessä. Lentoliikenne kasvaa, pienkoneita tarvitaan, droneille, roboteille ym. pitää olla kenttä ja tilaa lähellä kaupunkia.  150 kilometriä on turhan pitkä matka lähikentälle, jos alue löytyy, mutta  löytyykö alueen luovuttajaa, ja mikä taho maksaa kentän perustamisen ja infrastruktuurin?

Helsinkiläisenä veronmaksajana en ole valmis maksamaan suon paaluttamista kerrostaloille. Paljon muuhun turhaan kuten johonkin pyöräilytunneliinkin ollaan Helsingissä pistämässä rahoja. Helsingissä on rakennusmaata muuallakin, eikä vallattua Sipootakaan ole vielä rakennettu. Sitä ilmeisesti säästetään varakkaampia asukkaita varten. Malmin kenttä uhrataan köyhemmille ja vähempiosaisille. Osoittaahan sen myös jätteenpolttosuunnitelmat kentän läheisyydessä. Lähellä on muitakin asuinalueita, jotka tulevat saamaan osansa saasteista, valitettavasti, mutta eiväthän cityvihreät ja vasemmisto Helsingissä heistä piittaa. Asuvat itse arvokkaammilla alueilla.

 

Paikalla olleilta kansanedustajilta löytyi kentän säilyttämistä puoltavia kantoja:

  • Malmin lentokenttä on Suomen toiseksi vilkkain kenttä. Valitettavaa on, että sen viranomaistoimintaa on ajettu alas. Mitä jos Suomenlahdella sattuu katastrofi, mistä löytyy helikopterit ja pienkoneet auttamaan?
  • Valtio voisi vaihtaa maata Helsingin kanssa ja tarjota kentästä asuntorakentamiseen sopivaa maata Helsingille muualta.
  • Malmin lentokentän nähtiin kuuluvan liikennekaareen ja säilyttämisen olevan valtakunnallinen asia, ei pelkästään Helsingin asia.
  • Ilmailu työllistää 100 000 ihmistä erilaisine toimintoineen.
  • Lentoliikenne on kasvava ala. Tämä on ymmärretty muun muassa Ruotsissa, jossa Bromma on säilytetty
  • Pienlentoliikenne kuuluu pääkaupunkiseudulle
  • Miksi rakentaa kalliisti uutta, kun on jo toimiva kenttä? Onko tähän varoja?
  • Pienlentokenttien turvaaminen  on myös  EU:lle tärkeää
  • Malmin lentoasema on ainoa 150 kilometrin säteellä Helsingistä sijaitseva liikelentoja ja muuta aikataulutonta liikennettä vapaasti palveleva kansainvälinen asema.
  • Kenttäalueen laitoja kiertää 5,7 kilometrin kuntorata ja ulkoilureitti. Se on alueen asukkaille tärkeä.
  • Malmin lentokenttä  otettiin World Monuments Fundin julkaisemalle maailman sadan uhanalaisimman kulttuurikohteen listalle vuosina 2004 ja 2006. Kulttuuriperintöorganisaatio Europa Nostravalitsi Malmin lentoaseman yhdeksi Euroopan seitsemästä uhanalaisimmasta kulttuuriperintökohteesta maaliskuussa 2016.
  • Moni tänne ulkomailta tuleva käyttää Helsinki-Vantaa lisäksi Malmia ja lentää johonkin toiseen Suomen kohteeseen sieltä. Rahalla pääsee. Mitä sitten, kun tätä mahdollisuutta ei  enää ole lähellä?
  • Pääministeri Juha Sipilän ja pormestari Jan Vapaavuori kansanedustajat odottavat teidän tapaamisianne tämän erittäin asian selvittämiseksi
  • Malmin lentokenttä on koko Suomen asia
  • Malmin lentokentän säilyttämistä kannattaa merkittävä joukko helsinkiläisiä, eikö helsinkiläisten omalla mielipiteellä ole päättäjille mitään merkitystä ?

Hyvistä puheenvuoroista huolimatta on nyt niin, että valiokunta asettui vastustamaan Malmin lentokenttää, valitettavasti.  Pallo Malmin pelastamisesta heitettiin Helsingille.  Helsingin päättäjät herätys!

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

15Suosittele

15 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (103 kommenttia)

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

03.02.2009 Euroopan parlamentin päätöslauselmassa todettiin yleisilmailun- ja liikelentotoiminnan olevan nopeimmin kasvavia siviili-ilmailun aloja euroopassa.

EU:n huolenaiheena on lentokenttäkapasiteetin riittävyys, mutta on myös huomattava kuinka nopeaa on ollut ilmailun kehitys teknologisesti, se on suorastaan huimaa.

Ilmailu tulee olemaan mullistavaa lähitulevaisuudessa, se on sähköistettyä ja erilaisin hybriditeknolokian yhdistelmä, se myös mullistaa yksityisihmisten liikkuvuuden jota ei vielä yleisellä tasolla ymmärretä. Kuvitelkaa, voitte tulevaisuudessa omalla "perhemallilla" tehdä liikkuvuuden helpoksi.
https://www.youtube.com/watch?v=BbImqlqdozk

Ihmettelen ettei se ole kiinnittänyt Helsingin päättäjien huomiota, kuinka tulevaisuuden teknologinen kehitys on huimaa ja meillä kyllä puhutaan kauniita sen puolesta, mutta nukumme kohta onnemme ohi. Meillä oli Nokia? eikös niin?. Meillä myös voi olla muutakin tulevaisuuden kehitystä, missä olisi markkinarako.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Kiitos tärkeistä lisäyksistä, jotka vain vahvistavat Malmin lentokentän säilyttämisen tarvetta.

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

Vaikka sisällöstäsi pidinkin, minua kiusaa aina oikolukemisen puute. Toivoisinkin, että Irja tarkastaisi tekstinsä vielä kerran, siellä oli useita lauseita jotka kaipaavat tarkistamista.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Kiitos kommentista. Korjasin tekstin. Kirjoitin nopeasti muistiinpanoistani. Oli mielenkiintoista kuultavaa. Malmin lentokenttä on kuulunut elämääni koko ikäni ja toivottavasti se kuuluu myös tulevien polvien elämään.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Malmin lentokentän ympäristö on tärkeä lintujen suojelualue. ”Malmin lentokenttä on merkittävä alueellinen lintuparatiisi avoimuutensa ja aluetta ympäröivän turva-aidan ansiosta. Kentän niittyalue on äärimmäisen uhanalaisen heinäkurpan merkittävimpiä syyslevähdyspaikkoja Suomessa, ja siellä tavataan useita EU:n lintudirektiivin I liitteessä mainittuja lajeja, joiden suojeluun tulee kiinnittää erityistä huomiota. Riippumattomien asiantuntijoiden kesällä ja syksyllä 2015 toteuttamissa alustavissa kenttätutkimuksissa todettiin Malmin lentokenttäalueen olevan myös useiden Euroopan unionin luontodirektiivin liitteen IV(a) yksilöimien, tiukkaa suojelua edellyttävien nisäkäslajien elinympäristö ja lajirikas perhosniitty” (wikipedia).

Missä ovat nyt vihreiden luonnonsuojeluarvot? Ne näyttävät muuttuneen enenevässä määrin ”luonnottomuudensuojeluarvoiksi.”

Toivon vilpittömästi, että eduskunta säätää erityislain, jolla tämä arvokas kenttä otetaan valtion suojelukseen. Tässäkin asiassa on hyvä olla ”jalat maassa ja älli päässä.”

https://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki-Malmin_lent...

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Luotoarvoista on puhuttu pitkään, mutta eivät taida vihreät olla käyneet satakieltäkään Malmin lentokentän ympäristössä kuuntelemassa. Toki sieltä on kaadettu niille sopivia ruovikkoja vaikka kuinka paljon. Ymmärtämättömyydsedellä Helsingissä mennään. Sinnemäki ei ole asemaansa ansainnut.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

''Mieluummin lentokenttä kuin 25 000 asukkaan tiukka suolle rakennettu lähiö, jonka vierellä Helen polttaa jätteitä.''

Alue täyteen pieniä kerroskoppeja malli Pasilasta.

Helsinki saa suuret kiinteistöverot ja väki asunnot.

Aivan varmasti kaikki tekevät niin hyvin kuin osaavat ja kykyjensä mukaan.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Helsingissä ei enää edes kaikkialla osata rakentaa asianmukaisesti. Rakennusalalta puuttuu johdon koulutus ja jälki on sen mukaista. Saneeraajat joutuvat sitten hommiin, kun on unohtunut laitaa eristeitä ja kun työn jälki on mitä sattuu.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#13
Se on taattua suomilaatua ja parhaansa tekevät.

Rakentamisesta on yli 60% veroa.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #24

Mielenkiintoinen tuo veron osuus, jos pitää paikkansa. Valtio siis hyötyy ja asiakkaat maksavat elleivät teetä pimeästi. Sitäkin tapahtuu.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kansanedustaja Ari Jalonen sanoo eduskuntakeskustelussa 20.3. kello 17.10 muun muassa:
"Arvoisa puhemies! Tässä on muutamaan otteeseen tullut esille vaihtomaatilanne, ja kun esimerkiksi jo viime kaudella Malmin kenttää puolustaneena olen perehtynyt jonkun verran tähän asiaan, niin ei ole pystytty osoittamaan semmoista vaihtomaata, mikä ratkaisisi tämän tilanteen. Eli tämäkin reitti on katsottu."
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/PoytakirjaAsiako...

Olen myös kirjoittanut aiheesta ja pitänyt vaihtokelpoisena alueena Ilmalan ratapihaa siten, että ratapihatoiminnot säilyvät katettuna (mikä olisi muun muassa junien talvihuollon kannalta järkevää). Ideaa ei tietääkseni ole koskaan kunnolla selvitetty, ellei sitten kyse ole jostain "käytäväpuheselvityksistä".
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Suomessakin on osattu jo aiemmin päättää ratainfran päälle rakentamisesta Turussa ja Tampereella (ulkomaista nyt puhumattakaan). Nyt myös Helsinki on liittymässä joukkoon:
"Voittajaehdotuksessa raitiovaunuvarikko ja asuintalojen pysäköinti ovat pihakannen alla. Asuinkortteleiden reunoille tulee tummaa tiiltä olevia rivitaloja. Jokaiseen kortteliin tulee korkeampi tornimainen asuinkerrostalo, jonka julkisivut ovat vaaleaa rappausta ja lasia. Asuntojen koot vaihtelevat väljistä yksiöistä reilun 80 neliön neliöihin. Myös elinkaariasuntoja ehdotetaan.

Raitiovaunuvarikko jää pihakannen alle siten, että vain sisään- ja ulosmenot ovat näkyvissä. Vastaavanlaisia kohteita on rakennettu Euroopassa aiemmin. Kohteen suunnittelevat eritysasiantuntijat, joten lopputulos on toimiva ja laadukas”, kertoo projektipäällikkö Leena Mätäsniemi HKL:stä."
https://www.sttinfo.fi/tiedote/laajasalon-yliskyla...

Eli kukapa uskoo, että Helsingin Laajasalossa voidaan rakentaa ratainfran päälle, mutta ei Ilmalassa? Ilmalan maapohjakin on vain osittain entistä suota toisin kuin Malmin lentoasema-alue, joka on ymmärtääkseni kokonaan entistä "hetteikköä". Lisäksi alue sijaitsee apulaispormestari Sinnemäen toiveiden mukaan Kehä I:n sisäpuolella toisin kuin Malmi.
https://www.vihrealanka.fi/uutiset-kotimaa/helsing...

Liikenne- ja viestintävaliokunnan päätösesitys kuuluu:
”Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto ryhtyy toimenpiteisiin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamiseksi, jotta Malmin kentän ilmailutoiminnot voivat jatkua hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä.”

Pormestari Vapaavuori ei tietääkseni ole peruuttanut ilmoitustaan neuvotteluvalmiudesta lentoaseman suhteen. Minusta kaupungin oikeuksia ei loukata mitenkään, vaikka Eduskunta ensisijaisesti velvoittaisi hallituksen neuvottelemaan lentoaseman säilymisestä nykypaikassaan ja toissijaisesti selvittämään vaihtoehtoista sijaintia.

Rakennustekniikka ei voi olla rakentamisen este Ilmalassa ja juridiset kysymyksetkin ratainfran ja rakennustoiminnan yhteiselosta ovat selvitettävissä, jos vain haluja on. Mutta sehän tiedetään, että Helsingissä on voimia, joilla on jonkinlainen ideologinen halu tuhota maailmanluokan harvinaisuus.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Toivottavasti tämä hanke pitkittyy niin, että seuraavissa vaaleissa nuo voimat, jotka tyhmyyttään nyt ovat tuhoamassa historiaa, luontoa ym. saadaan pois päättämästä. Edellisissä vaaleissa valintani osui Malmin lentokenttää puolustavaan ihmiseen, mutta valitettavasti hän ei saanut paikkaa. Harmitti ja harmittaa vieläkin.

Laajasalossa rata? Missä ihmeessä. Eihän sinne kulje metro eikä ratikkakaan. Silta, jota Laajasaloon suunnitellaan on vain vihreille pyöräilijöille ja ratikalle, ei autoille. Mitenkähän sillalla kuljetaan talvipakkasessa ja lumessa?
,
Kiitos Kalevi Kämäräinen kommentistasi.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Se on osa tulevaa raitiovaunusysteemiä eli ratainfraa, jolla on oma nimityksensä.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #15

Onko tuohon ratainfraan linkkiä?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #26

Eivät ole tiedotusvälineet sen puolen yksityiskohdista tainneet kiinnostua, koska ainakin itse löytämäni tieto koskee lähinnä asuntopuolta (uutisen lopussa kolme eri
kuvalinkkiä).
https://www.sttinfo.fi/tiedote/laajasalon-yliskyla...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Hieno sydänverellä kirjoitettu kirjoitus, Irja, lämmin kiitos! :) Olen Malmin lentokentän pelastustalkoissa mukana omalta pieneltä osaltani.

Ks. Suomen Luonnonsuojeluliiton sivuilta:

https://www.sll.fi/mita-sina-voit-tehda/vaikuta-la...

Linkissä on kerrottu mm.

"Mitä voit tehdä? Jos lentokenttähanke uhkaa, asiaan voi onneksi vaikuttaa monella tavalla

- Ole yhteydessä kuntaan ja kunnanvaltuutettuihin
- Selvitä mikä on hankkeen päätösprosessi ja sen aikataulu: kuka päättää mitä missä ja milloin?
- Mahdollisia lausuntovaiheita varten kannattaa ruveta keräämään hyvissä ajoin alueelta luontotietoja.
- Kerro naapureille, kesäasukkaille ja kylätoimikunnalle; kerää kiinnostuneiden yhteystietoja vastaisen varalle.
- Tee nettisivu, johon voi linkittää tietoja ja asiakirjoja
- Ota yhteyttä Luonnonsuojeluliittoon. Luonnonsuojeluliitolla on joka kunnassa toimiva paikallisyhdistys ja piiri sekä kokemusta lentokenttähankkeistakin. Liitosta saa apua muun muassa tilaisuuksien järjestämiseen, luontokartoituksiin, melumittauksiin jne.
- Verkostoidu muiden lentokentän uhkaamien alueiden kanssa, koska heiltä saa kokemuksia ja tietoja!

Kansalaistoiminta kannattaa!

Lentokenttäuhka on saatu torjuttua kansalaistoiminnalla tätä ennen muun muassa Karkkilasta, Kärkölästä, Lohjalta, Lopelta, Porvoosta, Riihimäeltä ja Lapinjärveltä."

Lisätietoja

Tekninen asiantuntija Pertti Sundqvist, p. 050 432 8281, pertti(at)sll.fi
Erityisasiantuntija Tapani Veistola, p. (09) 228 08 266, tapani.veistola(at)sll.fi

Menestystä Malmin kentän pelastusoperaatioon! Parhain terveisin Kirsi

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Hyvä, noilla vastatoimilla ehkä ei löydy uutta järkevää aluetta minne kenttä tulisi. Näin voisi olemassa oleva pelastua. Kenties aikanaan meluhaitatkin vähenevät, kun koneet uudistuvat. Minua lentokoneen ääni ei ole koskaan haitannut.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Olipa poikkeuksellisen asiapitoinen blogikirjoitus, johon ei juuri ole lisättävää. Tahtoisin kuitenkin vielä kerran nostaa esiin Malmin kulttuurihistoriallisen arvon. Ilmailun varhaiskaudelta säilyneenä lentokenttäkokonaisuutena se on ainutlaatuinen. World Monuments Fund (WMF) on sisällyttänyt Malmin lentoaseman luetteloonsa sadasta maailman uhanalaisimmasta kulttuuriperintökohteesta. Europa Nostra Finland on valinnut Malmin lentoaseman Suomen uhanalaisimmaksi kulttuuriperintökohteeksi ja se on valittu yhdeksi Euroopan seitsämästä uhanalaisimmasta kulttuuriperintökohteesta. Ilmailumuseoiden siirto Seutulasta ja Tikkakoskelta Malmille synnyttäisi maailmanluokan ilmailuhistoriallisen käyntikohteen.

Valitettavasti Helsingillä on synkkä historia oman historiansa tuhoajana. On jokseenkin paradoksaalista, että suurelta osin samat tahot, jotka murehtivat Helsingin hävitettyjä ympäristöjä, ajavat kaikin voimin tätä tämän ajan pahinta vandalistista hanketta.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Tuo viimeinen kappale koskettaa, sillä suren kovasti hävitettyä Helsingin historiaa.

Ilmailumuseossa Seutulassa olen käynyt useamman kerran ja harmitellut miten ahtaissa ja talvella kylmissä ja kolkoissa tiloissa museo toimii. Niinpä tämä ehdotuksesi on loistava: Ilmailumuseoiden siirto Seutulasta ja Tikkakoskelta Malmille synnyttäisi maailmanluokan ilmailuhistoriallisen käyntikohteen.

Käyttäjän esalehtinen kuva
Esa Lehtinen

Se harhatieto että Malmin lentokentän 1,3 km2:n alueelle tulisi asunnot 25 000 ihmiselle elää sitkeästi, ilmeisesti median hiljaisen hyväksymisen kautta. Asunnot tälle ihmismäärälle on suunnitteilla koko Malmin lentokentän kaava-alueelle, jonka ala on noin 3 km2. Ottaen huomioon Malmin lentokentän maapohjan haasteellisuuden rakentamisen kannalta, voi arvioida, että varsinaiselle Malmin lentokentän alueelle voitaisiin maapohjan puolesta rakentaa asunnot ehkä neljäsosalle koko kaava-alueen ajatellusta asukaskannasta.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Löytyisiköhän jostakin arvioita juuri lentokentän alueen asuntomääristä? Gryndärithän tuosta rakentamismahdollisuudesta hyötyvät. Oli eduskunnassa puhetta myös siitä, että rakennettaisiin vain osa Malmin lentokenttäalueesta enemmänkin juuri ympäristöön tulisi asuntoja. Näin lentokenttä voisi säilyä, mutta riittäisikö jämäalue tarpeeseen? Lentokentän ympärillä on myös peltoja, joilla vielä viljellään. Mitä viljelmät tekevät Helsingissä jopa kovasti liikennöidyn tien varressa? Toki hevosiakin alueella on ja hevosilla aitaukset, joissa ulkoilevat. Maneesi on ihan jees ja taitavat hevosetkin lentokoneiden ääntä sietää hyvin.

Käyttäjän VilleHurmalainen kuva
Ville Hurmalainen

Erityisen närkästynyt olen "Helsingin betooninharmaille" eli entisille vihreille. Vihreä politiikka on ollut parasta mitä aikoihin Suomessa on ollut. Mutta ei enää. Lentokenttä, sen luonto- ja kulttuuriarvot pitää väkisin tuhota, aiheuttaa miljoonien tonnien CO2 päästöt - koska se suo pitää paaluttaa uutta lähiötä varten. Asiaton propaganda "huvilentäjistä" on saastuttanut entisten vihreiden mielet.

Puolueet, jotka unohtavat faktat, luonnon, kulttuurin ja asukkaiden mielipiteet, ne häviävät. Kannattaa katsoa miten Saksassa vihreiden on käynyt, kutistuvat kuin pyy ennen maailmanloppua.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Kiitos, hyviä pointteja tässäkin. Kyllä vasemmisto myös jostain syystä on lentokentän vihollisten miehittämä ja sijoittamassa asukkaita taloihin, jotka saavat Helenin jätelaitoksen päästöistä sitten nauttia. .

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Vihreät ovat tehneet minusta "not my Helsinki" tyypin, en koe Helsinkiä enään pääkaupunkinani, eikä tässä mielenmuutoksessa ole kyse Malmin kenttä case, vaan yleisellä tasolla he ovat luoneet sellaisen ilmapiirin joka tökkii ja pahasti.

Heidän Politiikkansa perustuu ideaan, että jos joku tekee jollekin jotain. He kristallipallostaan katsovat, että sen elämä on pilalla. Ennakkotuomiot ovat takapuolesta ja vetoaminen tunteisiin myös.

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

Kyllä Helsinginkin tulee näyttää kansainväliseltä kaupungilta. Rakennettakoon Malmin lentokentälle 20-50-kerroksisia pilvenpiirtäjiä.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Uppoavat sitten pilvenpiirtäjät suohon. Pietarin lähellä oli useita kerrostaloja, jotka olivat vajonneet maahan ja kumollaan.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Miksi Helsinkiä ei ole kiinnostanut edes kaavoittaa Sipoolta nimen omaan asuinrakentamista varten riistettyä Östersundomin aluetta, joka on pinta-alaltaan moninkertainen Malmin lentokenttäalueeseen verrattuna?

Vasemmiston Merja Kyllönen ilmeisesti halusi väärinkäyttää ministerin valtaansa tehdäkseen Suomelle maksimaalisen vahingon, muuten tätä järjettömyyttä on mahdotonta selittää.

Esimerkiksi meripelastuksessa Helsingin edustalla Malmin ja toisaalta Helsinki-Vantaan sijainnista johtuva ero pelastushelikopterin lentoajassa merkitsee useita minuutteja, joka pahimmillaan voi maksaa ihmishenkiä. Siihenkö pyritään?

Olen todella pettynyt asian käsittelyyn sekä Helsingin kaupungin että Eduskunnan päätöksenteossa ja joutunut toteamaan oikeaksi sen päätelmän, että tyhmyyden edessä itse jumalatkin jäävät voimattomiksi.

En tule ikinä missään vaaleissa antamaan ääntäni kenellekään Malmin lentokentän pilaajalle, olipa puolue mikä tahansa.

http://hannumononen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/23425...

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Hyvin toit kantasi esiin ja en voi olla kuin samaa mieltä. Aikanaan ei ollut nettiä, jolla olisi voinut tehdä arvorakennusten pelastusyrityksiä. Nyt ei taida nettikään auttaa. Toivoa en vielä ole menettänyt. Jokin asia vielä voi kääntää sopivan määrän edustajia Malmia puolustavalle kannalle, mutta mikä se olisi. Tuntuu, että kaikki faktat on jo kaivettu esille. Mietin jopa sitä, että jos jokin katastrofi tapahtuisi tuossa lähistöllä olisiko se käänteentekevä asia? Inhottava ajatus, mutta .........

Käyttäjän mattila kuva
Riku Mattila

Asunnoille on tilaa radanvarret täynnä, kun ryhdytään kaavoittamaan korkeampia rakennuksia. M-radan varressakin tulee 60-70-lukujen lähiöitä vähitellen siihen kuntoon, että on järkevää jyrätä 3-6-kerroksiset ja rakentaa 10-20-kerroksisia tilalle.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Ei täällä tarvita tuollaista slummirakentamista. Koko Suomen väestö voidaan asuttaa 30 kilometrin säteelle Senaatintorista Helsingin nykyisellä asukastiheydellä.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Raidejokeri, valtion panostus rakentamiseen ja 60 000 asuntoa Helsingin seudulle. Rakennetaanko jo liikaa?

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Vanhanen tulee Malmin lentokentän säilyttämistä. Korvaavan kentän löytäminen Helsingin läheltä voi olla mahdotonta. Löytyy hänen tekstistään tämäkin : ”taksilentotoiminta” pienehköillä koneilla saattaa tulla todella edulliseksi ja parantaa maan kaikkien osien saavutettavuutta merkittävästi.

Haluttaisiinko Helsinki jättää muun Suomen lentoliikenneverkon ulkopuolelle?

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

"Korvaavan kentän järjestäminen tiheästi asutuilla lähialueilla ei tule olemaan helppoa. Se saattaa olla mahdotonta, ellei sitten haluta voimalla tuoda toiminta sellaisten ihmisten naapuriksi, jotka eivät sitä halua. Malmilla ympäröivä asutus on toimintaan tottunut. Malmin toimintaa olisikin nyt jatkettava ja jos aidosti löytyy läheltä korvaava paikka, niin harkittakoon asiaa sitten uudelleen. Kentän siirto turvaisi lentotoiminnan, mutta kulttuurihistoriallista vandalismia se ei muuttaisi. Malmi edustaa lentämisen alkuaikojen arkkitehtuuria – eikä sen säilyttämisessä ole kyse siitä, että pyöreä asemahalli muutetaan DC3-ravintolaksi ja kirpputoriksi muutetun hangaarin ovelta myydään kioskista kerosiinihampurilaisia. Kulttuurihistoriallisesti kentän arvo on itse toiminnan jatkamisessa. Tälle asialle joko on silmää tai sitten sitä ei ole. Valitettavasti."

~Matti Vanhanen

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Olen adressin allekirjoittanut ja jäsen.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Kirjoitin asiasta pääministeri Juha Sipilälle, joka vastasi heti pyrkivänsä tekemään kaikkensa Malmin säilyttämiseksi, mutta ei voi kävellä lainsäädännön ylitse.

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Vihreät ja Merja Kyllänen mainittu vaikka viime kädessä päätöksen teki kokoomus ja Jan Vapaavuori, tai siis helsinkiläiset, jotka äänestivät kyseisen puolueen valtaan. :o

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Vihreät enemmistönä kumminkin ajanut hanketta. Enemmistö Vihreistä ja osa Kokoomuksesta ja SDP:stä tekivät päätöksen. Näin se menee.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

On taas kovasti valikoivaa tuo Niemisen tietämys ja muisti. Onko kysymys tietämättömyydestä vai tahallisesta harhaanjohtamisesta, sen hän tiennee parhaiten itse. Malmin kentän hävittämisen puolesta äänestivät Helsingissä Vasemmistoliitto, Vihreät ja SDP. Kentän hävittämisen puolesta annettiin 56 ääntä ja niistä 42 tuli noista kolmesta puolueesta.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Tuohan ei pidä paikkaansa. Päätökset on vuodelta 2014 ja Merja Kyllösen toimet siltä ajalta pitäisi asettaa tutkittavaksi.
Selvästikin unohtuu se ketju, jota myöden tämän päivän tilanteeseen on päädytty. Myös Helsingin silloinen johtaja Pajunen, K-kauppamies oli asialla ja halusi asuntoja, kun hänen sukunsa olisi voinut saada kauppoja ja asiakkaita Malmille paljon lisää. Näköalattomia omaa etuaan ajavia ihmisiä.

Vielä pari viikkoa ennen vuoden 2014 kehysriihtä (7.3.2014) silloinen liikenneministeri Merja Kyllönen bloggasi otsikolla "Maakuntalentokenttien verkosto ei esillä kehysriihessä" sanatarkasti näin: "Tässä maaliskuisessa kehysriihessä emme linjaa Suomen lentokenttäverkoston tulevaisuutta. " Loppulause oli erityisen painokas: "Maakuntalentokenttien verkosto ei siis ole esillä kehysriihessä, eikä päätöksiä aiheesta kannata odottaa tai pelätä. Palaamme aiheeseen ajan kanssa kevään aikana."

Kuinkas sitten kävikään? Jo 21.3.2014 kehysriihen ollessa meneillään ministeri Kyllönen julisti Helsingin Sanomissa täysin mielikuvituksellisen käsityksensä, että Malmilla on "70 harrastajalentäjää", ja valtion vetäytyminen tältä maakuntalentokenttien verkoston operaatioiltaan ylivoimaisesti vilkkaimmalta lentoasemalta nuijittiin läpi. Kehysriihen jälkeen valtion omistukset Malmilla myytiin kaupungille ja Finavia häipyi sieltä ennen kuin kukaan ehti aivastaakaan - eikä valtioneuvoston asettamaa yksiselitteistä korvaavan kentän ehtoa muistanut enää kukaan.
Tällaista tietoa löytyy. Kyllönen iso syyllinen. Hänen tekemisensä tässä saivat tuhoa aikaan.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

Vihreissä hirvittää se, että puolueista vihrein on kovimpien gryndaajien joukossa. Aikanaan Suomen vihreä liike syntyi suurelta osin keskuspuiston rakentamisen vastustamisesta. Ajat ovat näköjään kovasti muuttuneet.

Yksi keskeinen selittävä tekijä vihreiden, vasemmistoliittolaisten ja muidenkin asenteen takana on se, että kautta aikain kaikki kunnat ja kaupungit ovat pyrkineet kasvattamaan itseään. Kilpailu naapureiden kanssa on aina päällä. Samoin yleinen mahtavuuden ja oman rahatalouden kasvattaminen.

Helsingin vihreissä kai kuvitellaan, että Helsinki olisi ainoa joka kasvaa, ja siksi kasvu jäisi Helsingin superkasvusta huolimatta kokonaisuutena maltilliseksi. Valitettavasti kaikki maailman kunnat tapaavat ajatella aivan samalla tavalla. Tampere kasvattaa itseään jokseenkin niin paljon kuin pystyy. Samoin Pihtipudas, Tukholma ja muutkin. Lopputulos on sama kuin aina ennenkin, maksimaalinen kasvu luonnon ja viheralueiden kustannuksella. Lulisi että vihreät ja muutkin olisvat jo ymmärtäneet tuon itsekkään kasvukierteen ongelmallisuuden.

Jos valtiolla on ilmailuun littyviä intressejä, sen ei tulisi jättää näitä kunnallisen itsehallinnon nimissä Helsingin omaksi asiaksi. Olen kunnallisen itsehallinnon vankka kannattaja, mutta jos valtiolla on legitiimejä tarpeita (vaikkapa valtatie, varuskunta tai lentokenttä), se voi kyllä asettaa omat ehtonsa sille, mitä minnekin rakennetaan ja mitä ei. Eduskunta ei siis saa vetäytyä vastuusta niissä asioissa, jotka koskevat koko valtakunnan etua.

Myös maakuntakaava on yksi vaikutuskanava. En tiedä kuuluuko lentoliikenne maakuntakaavan tavanomaisiin kaavoituskuvioihin vai ei. Virkistysalueiden osaltahan Helsinki sai jo aiemmin moitteita (keskuspuisto, Vartiosaari ym.).

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllähän ne "vihreät arvot" ovat valtavirtaan sulautuneet.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

Tuossa kirjoituksessa tulivat mukaan vahvasti myös kulttuuriarvot. Sellaisten tuohoamista on joskus kutsuttu barbariaksi.

Vielä pari muuta mieleen tullutta perusselitystä. Lentäminen mielletään rikkaiden harrastukseksi. Noiden "kuitenkin liian vähän veroja maksavien kapitalistien" kiusaaminen saattaa olla joillekin positiivinen vaikute. Lentokoneet kuluttavat myös polttoainetta. Ehkä "kiusaaminen" voidaan kokea oikeutetuksi tuostakin syystä. Puolet vihreistä hävittää nykyään mielellään myös viheralueita. Taitavat cityvihreät olla nykyään paljolti betonifiiliyteen tai cityharmauteen kallellaan.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Tämä on tärkeä näkökohta: "Eduskunta ei siis saa vetäytyä vastuusta niissä asioissa, jotka koskevat koko valtakunnan etua."

Eduskunta luopui Malmista aivan omituisella tavalla vuoden 2014 kehysriihessä. Kyllönen ensin sanoi, että Malmiin ei kosketa ja hups niin kehysriihessä kuitenkin kävi. Kyllönen oli kavala ja myi valtion kentän Helsingille hävitettäväksi. Rahapulaahan valtiolla oli silloinkin. Liikenneministerin posti pitää jatkossa kyllä miehittää paremmin kuin on Kyllösen aikaan ja sen jälkeen miehitetty. Eihän pohjoisesta tullut laborantti voinut ymmärtää historiaa eikä muutakaan. Suunsoittaja.

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Ihmiset asuntoineen vai pienkoneet harvoine lentäjineen? Kannattaa muuttaa landelle, jos ei kestä kaupungistumisen edistymistä. Helsinki tarvitsee lisää asumista kaupunkiin ja sen mukanaan tuomaa edistystä. Kaikki hyvä syntyy tihentymissä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Siinäpä tulikin sitä barbarismin tuulahdusta.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Aika monta sataa lenkkiä on tullut kierrettyä Malmin lentokentän ympäri viimeisen n. kolmenkymmenen vuoden aikana. Olisi kuitenkin erikoista yrittää väittää, että harvojen harrastus, ja vielä harvempien elinkeino voisi olla syy estää laajan alueen käyttö asutukseen. Lentoon voi lähteä Vihdistä tai vastaavasta kunnasta. Ehkä kysymyksessä on helsinkiläisten lennonharrastajien mukavuudenhalu?

Malmi kuuluu kaikille.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #48

Ja siinäpä Pyykkölä sujuvasti sivuuttaa kaikki ulkomaita myöten tunnustetut aseman kulttuuriarvot.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä Vastaus kommenttiin #50

Kun Tampereelle rakennettiin Vihurin alueelle uusi kaupunginosa asukkaille, oleelliset historialliset rakennukset säilytettiin. Lentokonekin on nähtävillä.

Malmilla voidaan toimia samoin, ja toimitaankin.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #52

Edelleen Pyykkölä sivuuttaa sen, että ulkomaita myöten tunnustetut arvot koskevat juurikin kokonaisuutta eli toimivaa kenttää (eikä mitään pakottavaa tarvetta sen tuhoamiseksi ole).

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä Vastaus kommenttiin #54

Historialliset rakennukset säilytetään, muulle maalle tehdään asuntoja ihmisille. Lentäjät joutuvat etsimään tilaa kentälleen vähemmän hintavasta maaperästä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #58

Jep, kyllä kulttuuriarvoja ymmärtämätön näkemyksesi on jo tullut selväksi.

Täältä tähän.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

"Kaikki hyvä syntyy tihentymissä".

Kuulostaa aivan siltä, että se Pruitt-Igoe olisi Pyykkölän ihanne. Sehän tehtiin juuri tuolla reseptillä.

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Tulevaisuudentutkija Roope Mokka juuri esitti, että innovaatio vaatii vähintään 750.000:n väestöpohjan. Siksi väestö suomessakin pitää keskittää Etelä-Suomeen.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #51

Ja miten tuo Mokka todisti väitteensä, jolla muuten ei ollut mitään tekemistä Malmin kentän rakentamisen kanssa.

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä Vastaus kommenttiin #53

No kyseessä oli tietysti väite, ettei Suomessa ole tarpeeksi suurta väestökeskittymää kehitykselle. Malmi voisi auttaa.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #55

Ihanko oikeasti uskot, että Malmin kentän rakentaminen vaikuttaisi Suomen innovointikykyyn? Taitaa olla pikemminkin huulen heittoa.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #53

Kyllä me Malmin alueella elävät ihmiset tunnemme tarpeemme. Väestökasvun ja sen mukanaan tuoman hyvän pössiksen tulee koitua myös meidän kaakkois-helsinkiläisen kaupunkiympäristön kehittämiseksi. Emmehän me halua jäädä periferiaksi pääkaupungin sisään, kaiken kivan ulkopuoliseksi saarekkeeksi.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #61

"Kyllä me Malmin alueella elävät ihmiset tunnemme tarpeemme".

Onko sinulla esittää Malmin alueen asukkaiden valtakirja vai kertooko tuo vain "Malmin asukkaat olen minä" -asenteesta. Muutaman sillä alueella asuvan minäkin tunnen, ja ovat kyllä jyrkästi eri mieltä kanssasi.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu Vastaus kommenttiin #51

Tuo on kyllä lähinnä helsinkiläisten itse itselleen kertoma, omien toimien oikeuttamiseen tähtäävä peitetarina.

Perustelen tätä väitettäni niin, että koko maailma näkee Pohjoismaat luonnollisina esimerkkeinä toimivista yhteiskunnista, joissa myös talous ja innovatiivisuus ovat kunnossa. Suomi luokitellaan harva se päivä ykköseksi erilaisissa vertailuissa. Suomi on tuottanut Nokian, joka nosti maan yhden keskeisimmän korkean teknologian alan johtajaksi vuosikausiksi. Nyt perässä ovat seuranneet monet pelitalot. Ja paljon muutakin on.

Suomen koko ja Helsingin koko ei selvästikään aseta mitään rajoja sille, miten innovatiivinen Suomi voi olla. Eikä esimerkiksi Nokian tapauksessa pääkaupungin koolla ollut juurikaan väliä (suhteessa muuhun Suomeen), sillä tuon ajan innovatiivisuus kumpusi paljolti Salosta, Oulusta ja Tampereelta.

Paras selittäjä Helsingin voimakkaille kasvuhaluille on se sama selitys, joka on jo pätenyt vuosisadat. Jokainen organisaatio yrittää lihottaa itseaään ja kasvaa mahtavammaksi. Tämä koskee jokseenkin jokaista Suomen kuntaa ja maailman kaupunkia, ja valtioitakin. Ei mitään uutta auringon alla. Suuruudenhulluista johtajista ja heidän kannattajistaan maailmassa ei ole milloinkaan ollut pulaa.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Näköjään on Kyllösen aatteet sisäistetty. Kyllä Helsingissä tilaa asunnoille on muuallakin.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Liikuttavan yksimieliseen kommenttiketjuun saanee lisätä edes yhden eriävän mielipiteen.

Luontoarvopuhe oli lähinnä huvittava. Itse käyn lentokentän vieressä päivittäin ja katselen lentoaseman touhuja syrjäsilmällä siinä liikkuessani. Kevätkesäisin lentoaseman työntekijät käyvät polkemassa kenttäalueella olevat lintujen pesät rikki. Rusakonpoikasia ammutaan iltaisin lyhyestä heinikosta. Ymmärrettävää lentoturvallisuuden näkökulmasta, mutten sitä luontoarvojen kunnioittamisena oikeastaan jaksaisi suitsuttaa.

Alle kilometrin päässä lentokentästä asuvana en kentästä ole mitään erikoisempaa hyötyä koe saaneeni. Toisaalta: ei siitä suurta haittaakaan ole ollut, jollemme ota huomioon lentonäytöksiä. Hornetien koko viikonlopun jatkuva melu on ollut kyllä harmina monena vuonna. Lentoasema onkin lentonäytösten osalta rikkonut ympäristölupansa ehtoja.

Itse olen vaatinut lupaehtojen tarkistamista ensimmäisen lentonäytöksen jälkeen. Luovuin vaateesta, koska Finavia lupasi, ettei lentonäytöksiä järjestetä uudelleen. Moneen vuoteen lentonäytöksiä ei järjestetty niin, että Hornetit olisivat olleet mukana. Viimeisinä vuosina Hornetit jälleen palasivat näytöksiin. Jaksoin niitä, koska tiesin, että kohtahan tuo loppuu.

Malmin lentokentällä ei tällä hetkellä ole voimassa olevaa ympäristölupaa. Kaikki kenttätoiminta on siis luvatonta. Korpikentäksi muuttuneen kentän osalta tämä ei ole ihan tavatonta. Silti kentän toiminnan uudelleen käynnistäminen vaatisi uuden ympäristölupakäsittelyn. Kentälle ei ole tulossa sellaista toimijaa, joka voisi ympäristöluvan hakea ja saada. Jo pelkästään ympäristöriskeistä huolehtiminen vaatisi vakuuksia tai liiketoiminnalta sellaista kokoa, että sen voisi katsoa kattavan mahdolliset ympäristövahingot.

Eilen kentällä ei puoleentoista tuntiin näkynyt yhtään konetta nousevan tai laskevan. Taitaa muuten olla useampia päiviä, kun viimeeksi olen koneen kiitoradalla nähnyt. En pidä toimintaa kovin merkittävänä siis. Hyvinkään kenttä on vajaan 60 kilometrin päässä, se pystyy hyvin suoriutumaan myös Malmin lentomäärästä.

Yhtä kaikki: Helsinki tarvitsee uusia asuinaluita, Malmin lentoasemalle sellaisia saadaan. Kestää toki useita vuosia ennen kuin rakentamista voidaan aloittaa. Kunhan lentokenttätoiminta lakkaa, luontoarvot saavat kukoistaa kentän alueella vuosia.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Pitäähän sen barbarisminkin saada äänensä kuuluviin, ettei nyt ihan hymistelyksi mene.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Harrastepöristelyäkö pitää tukea, ettei olisi barbaari?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #56

Kannattaisi ymmärtää, ettei kyseessä ole mikään "harrastepöristely".

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #59

Kalevi Kämäräinen, minä tunnen, näen ja koen asian ehkä paremmin kuin Kämäräinen Lieksasta. Asun kentän lähellä, kuten kerroin. Katselen lentokentän toimintaa satojen tuntien ajan vuoden aikana.

Ja kyllähän tuosta harrastepöristelystä osa on nk. liiketoimintaa. Muttei kentällä ilman harrastuspöristelyä mitään liiketoimintaakaan olisi.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #62

Niemeläiseltä lienee jäänyt huomaamatta, etten tässä asiassa viittaa itseeni vaan muun muassa Suomen Museoviraston ja Europa Nostran johtopäätöksiin, jotka ovat varmasti myös Niemeläisen omia tuntemuksia pätevämpiä. Kotipaikkanikin muuten meni pieleen, vaikka sillä ei argumenttien kannalta merkitystä olekaan.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #63

Toki on totta, että Europa Nostra tuntee kentän toiminnan yksityiskohdat ja kenttää käyttävien koneiden nousut ja laskut kentän vierellä asustavia paremmin. Kentän toiminnasta aiheutuvan haitan osalta Suomen Museovirastoa tai Europa Nostraa pätevämpiä johtopäättelijöitä ei toki olekaan.

Eikö Nurmes ja Lieksa ole kyllin lähellä toisiaan. Kyllä sieltä matkan päästä asiat näyttävät kovin erilaisilta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #90

Se on selväksi tullut, että haluat kieltää lentoaseman kulttuuriarvot. Melkomoista pään pensaaseen pistämistä, mutta mikäpäs siinä.

Täältä tähän.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine Vastaus kommenttiin #62

Täytyy ottaa huomioon, että tämä on vain yksittäisen Niemelän mielipide.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #65

"Matkailukin" muuten sitäpaitsi avartaa:
"Hangaari tyhjennettäneen, jotta siellä voidaan pitää kirpputoria ja järjestää teknodiskoja. Moinen lentokoneiden säilyttämistä varta vasten tehdyn rakennuksen käyttötarkoituksen muuttaminen on yhtä ”nerokasta” kuin suojeltavaksi tarkoitetun rakennuksen tuhoaminen yön selässä ”etteivät jalankulkijat häiriintyisi”. Aste-ero toki on olemassa, koska Malmilla ei vielä ole hävitetty mitään lopullisesti. Tarkoitushakuisuus kuitenkin paistaa kilometrien päähän."
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Ja kyllähän se "maan tapa" kaikkine piiloon jäävine tapahtumineen kummittelee taustalla. Sekä pormestari Vapaavuori että apulaispormestari Sinnemäki nautiskelivat ministereinä "loppasotalla" viinejä ja ruokaa veronmaksajien laskuun. Naisena Sinnemäki taisi ymmärtää vaieta itse asioista, kun Vapaavuori loihe lausumaan:
"Asuntoministeri Vapaavuori (kok) ei pidä erikoisena sitä, että kaksi ministeriä joi kaksi litraa punaviiniä yhteisellä iltapalalla. Hän vetoaa ministerin kiireiseen elämään.
- Se on niin harvinaista herkkua, että näissä hommissa saa huulet kastettua viinilasissa.

Ministeri Vapaavuori ei halua kertoa tapaamisen sisällöstä eli minkä takia ministerit istuivat yhdessä pitkän ja kostean illan perinteikkäässä taiteilijaravintola Elitessä Töölössä.
- Se on totta, että julkisuuslaki koskee myös meidän kuitteja, mutta onneksi julkisuuslaki ei kuitenkaan koske ministerien keskinäisiä keskusteluja. Kyllä siinä illan mittaan tuli käytyä läpi useampi asia."
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011020513118260_u...

Malmi-asiassa pormestari Vapaavuori on sittemmin esiintynyt apulaispormestari Sinnemäkeä yhteistyöhaluisempana valtiovallan suuntaan. Joka tapauksessa molemmilla se kuuluisa "maan tapa" on selvästi hallussa mitä se sitten yksittäistapauksessa merkitseekin.

Tähän ministereiden "tyylinäytteeseen" ovat myös muut kuin minä ja Iltalehden toimittaja viitanneet. Kädessäni on Suomen Kuvalehti SK13 31.3.2017, jonka sivulla 15 toimittaja Matti Simula käsittelee illatsuja Polkom-kolumnissaan otsikolla Pormestarin malliin:
"Helsingissä valitaan kuntavaalien kylkiäisenä myös poliittinen pormestari. Kärkiehdokkaina kohtaavat kokoomuksen Jan Vapaavuori ja vihreiden Anni Sinnemäki.

Lokakuussa 2010 he kohtasivat töölöläisessä ravintolassa. Ministerikollegat käyttäytyivät jo tuolloin pormestarin lailla.
- - -
"Se on kyllä selvästi aika paljon viiniä", Sinnemäki ihmetteli itsekin loppasuisuuttaan.

Viiden tunnin illanistujaiset tarjosi veronmaksaja."

Että tämä on vain tällainen "tyylilaji", jonka sisällöstä on veronmaksajan vaikea ottaa selkoa.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #65

Josko jaksaisit lukea kommenttiani edes niin pitkälle, että edes nimen lukisit oikein. Ensimmäisessä lauseessani kerroin, että halusin liikuttavaan yksimielisyyteenne tuoda oman, kovin vähäiseksi katsottavan, mielipiteeni. Ymmärsin toki, että mielipiteeni on omani, ja sinun mielestäsi sellaisena ihan väärä.

Toisaalta on niin, että mielipiteelläni on merkitys. Kentän toiminta lakkaa. Yleinen mielipide tällä palstalla on joutavaa. Kentän toiminta edelleen lakkaa.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola Vastaus kommenttiin #62

Nyt kannattaisi kommentoijan laittaa ”harrastepöristelynä” vähän ”jäitä hattuun.” Olen aikaisemmissani kommenteissani tuonut esille Malmin kentän meripelastushelikoptereiden tukikohtana.
On tärkeää meriturvallisuuden kannalta, että Malmin lentokenttä säilytetään. Se on strategisesti keskeisellä paikalla ajatellen Suomenlahden erittäin vilkasta meriliikennettä. Rajavartiolaitos käyttää Malmin kenttää meripelastustoiminnan tukikohtana. Helikopterit pintapelastajineen olivat ensiarvoisessa asemassa Estonian haaksirikkoisten pelastamisessa vuonna 1994.
Estonian onnettomuudessa menehtyi 852 ihmistä 28.9.1994. Uhriluku olisi ollut huomattavasti suurempi ilman meripelastushelikoptereita.

Helikopterit toimivat alueella yli 15 tuntia ja pintapelastajat saivat pelastettua niihin 104 ihmistä. Pitäisikö tämä kirjoittaa ISOILLA KIRJAIMILLA, jotta se menee paremmin jakeluun. Uhriluku olisi ollut todennäköisesti tämän verran suurempi.

Asuntorakentamiselle löytyy tilaa muualtakin kuin Malmin lentokentän alueelta. Tavallisen suomalaisen ”tallaajan” on turha haaveilla näistä asunnoista, kun noin 60-70 % tuloista menee asumiseen. Tavalliset ”tallaajat” ja pankin ”torpparit” saattavat käydä vähiin. Mamut ovat asia erikseen. Ilman työtuloja ei voi asua muutoin kuin veronmaksajan piikkiin ja sitä tapahtuu kaiken aikaa.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #80

Malmin kentän meripelastushelikopterikentän siirto toteutetaan toukokuussa loppuun. Sen jälkeen kenttä on yksin harrastuspöristäjäin käytössä.

Pelastushelikopteritoiminta ei tarvitse Malmin kenttää. Kentän puolustajat ovat tarvinneet pelastushelikopteritoimintaa harrastuspöristelyn savuverhoksi. Savuverhon hälvennyttyä jäljelle jää vain tuo harrastuspöristely.

Kirjoita toki isoilla kirjaimilla. Ei se savuverho siitä suuremmaksi kasva. Nuo helikopterit lämmittivät muuten moottoreitaan kentällä eilen illalla. Harrastuspöristelijöitä en nähnyt. Kyllä tuolle kenttäalueelle asuntoja saadaan. Ja asuntoihin asukkaita. Älä turhaan huolehdi!

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Tuo Helsinki tarvitsee uusia asuinalueita on kovasti ontto perustelu.- Se kun jättää huomiotta mm. Kivinokan, Vartiosaaren, Östersundomin ja Tuomarikylän, vain muutamia mainitakseni. Ja kuntarajahan ei suinkaan ole mikään asutuksen raja.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Helsinki tarvitsee toki nuokin asuinalueet. Mutta kyllä se yhtä hyvin tarvitsee Malminkin alueen.

Kuntaraja ei ole lentotoimintaraja. Kyllä se kone ilmaan nousee Hyvinkäältäkin.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu Vastaus kommenttiin #57

Ei Helsinki uusia asuinalueita "tarvitse". Se vain haluaa kasvaa, ja siksi rakentaa uutta. Tai tietenkin, jos tarvitseminen on sitä, että "tarvitsee kasvaakseen maksimaalisesti".

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine Vastaus kommenttiin #64

Kasvu perustuu sisäiseen muuttoliikkeeseen ja maahanmuuttoon. Arvioiden mukaan maahanmuutto lisääntyy suhteessa sisäiseen liikkeeseen huomattavaksi.

Perustelut "halpojen asuntojen" tarpeesta voidaan unohtaa ja ne perustelutkin ovat muuttuneet tässä matkan varrella, ettei se asunnon kallis hinta ole ongelma, kun kompensoidaan se halpaan liikkuvuuteen mm. fillarit ja ratikat / bussit.

http://www.lahitieto.fi/2018/03/21/malmin-tornista...

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu Vastaus kommenttiin #66

> Kasvu perustuu sisäiseen muuttoliikkeeseen ja maahanmuuttoon.

... ja luontaiseen väestönlisäykseen.

> "halpojen asuntojen" tarpeesta

Helsingin asuntojen viimeisen 50 vuoden hintakehitys osoittaa, että jatkuvasti kasvavassa pääkaupungissa hintojen aleneminen on hyvin epätodennäköinen kehityskulku. Kasvun ohjaaminen koko maahan tasaisemmin (tai kasvuttomuus) voisi johtaa tuohon lopputulokseen suuremmalla todennäköisyydellä kuin jatkuva kasvaminen ja keskittäminen.

> Kun mennään markkinoiden ehdoilla

Kaavoittamisessa olisi paras edetä kansalaisten ehdoilla. Minun ihanne-Helsinkiini kuuluvat myös puistot, klassiset funkkislentokentät, sopiva väljyys, puutrhakaupunginosat jne. Muihin maailman kaupunkeihn verrattuna Helsingin valtti ei ole sen suuri koko ja tiiviys, vaan päinvastoin, sen luonnonläheisyys, väljyys ja ruuhkattomuus. Betonia maailmalla on jo paljon, eikä se useimpia ihmisiä kiinnosta. Viidakon lakien ja vapaan rakentamisen ilmapiirissä vapaaehtoisia betonirakentajia kyllä aina löytyy pääkaupunkiseudulle. Hyvä kaupunkikehitys on jo ihan toinen juttu.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #66

2004 Malmin lentokentän alue oli vielä valtion omaisuutta. Miten Helsinki olisi jo silloin etupainotteisesti suunnitellut alueen rakentamisen. Ehkä koski muuta osaa malmista. Risto Laine tuon linkin takana Koillis-Helsingin uutisissa oli melkoisen hämmentävää asiaa. Sen laatua nyt ihmettelen. Päätös Malmin lentokentän myymisestä Helsingille tapahtui paljon myöhemmin. Nyt mietin mitkä prosessit ovat kansalaisilta jääneet kokonaan tietämättömiin tuon 2004 ja 2014 valtion bujettiriihen väliseltä ajalta. Mitä päätöksiä, missä, keiden välillä on sinä aikana tehty?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #78

Kyllähän se tapahtumaketju varsin erikoinen on. Näin nimittäin päätetään 25.3.2014 (s. 8/33):
"Asuntorakentamisen edellytysten parantamiseksi Helsingin seudulla valtio vetäytyy
toimintoineen Helsinki-Malmin lentoasemalta siten, että alue on mahdollista
ottaa asuntotuotantokäyttöön viimeistään 2020-luvun alussa. Muutos edellyttää
Rajavartiolaitoksen sekä siviili-ilmailun siirtämistä korvaavalle kentälle. Rajavartiolaitos käynnistää Helsinki-Vantaan tukikohdan hankinnan valmistelun. Finavia Oyj ja Rajavartiolaitos sopivat tilajärjestelyistä siten, että muutto Malmista uusiin tiloihin tapahtuu kustannusneutraalisti."
http://valtioneuvosto.fi/documents/10184/1044815/H...

Näin asiasta tiedotetaan 26.3.2014:
"Malmin lentokenttä otetaan asuntokäyttöön. Valtion toiminnot lopetetaan kenttäalueella mahdollisimman nopeasti, viimeistään vuoteen 2020 mennessä."
http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publish...

Ja näin asioista sovitaan Helsingin kaupungin kanssa 25.8.2014:
"3. Pääministeri Kataisen hallituksen päätökset kehysriihessä 25.3.2014:
- - -
Malmin lentokenttä otetaan asuntokäyttöön. Valtion toiminnot lopetetaan kenttäalueella mahdollisimman nopeasti, viimeistään vuoteen 2020 mennessä.”"
http://www.ym.fi/download/noname/%7BE89A4C39-1A9E-...

Se, etteivät tällaiset päätöksenteon epäselvyydet kiinnosta lainvalvojia on minusta jo skandaali. Mutta ehkäpä onkin jo aika hyväksyä se tosiseikka, että me elämme jossakin kvasilänsimaassa, jonka päätöksentekotavat muistuttavat ehkä paremmin Venäjää.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/oikeusasi...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola Vastaus kommenttiin #83

Vuonna 2008 Katainen totesi haastattelussa, että Suomi tarvitsee 1,8 miljoonaa maahanmuuttajaa vuoteen 2025 mennessä, mikäli työvoimapula pyrittäisiin ratkaisemaan ainoastaan korvaavalla työvoimalla.

Hän oli näköjään ”päälle päsmärinä” tässäkin asiassa. Hänen visiossaan näille tarvitaan asuntoja, maksoi mitä maksoi. Vuonna 2015 Suomeen saapui yhteensä 32 476 turvapaikanhakijaa ja vuonna 2016 noin 5600 turvapaikanhakijaa. Vuoden 2017 tilastoja ei pääse enää tutkimaan, koska linkki on näköjään poistettu joko pysyvästi tai väliaikaisesti maahanmuuttoviraston sivuilta.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #57

Kone kyllä nousee Hyvinkäältä mutta hävitettyä historiallista ympäristöä ei saa takaisin. Kulttuuriarvojen tunnistaminen ja ymmärtäminen on tietysti barbaareille vaikeaa kun he eivät moisia asioita arvosta.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #57

Miksi Helsinki ei "tarvitse" Sipoolta riistämäänsä Östersundomin aluetta, jota väitettiin tarvittavan nimen omaan asuntojen rakentamiseen? Onko alue vielä edes kaavoitettu?

Kyllä se mamukin sängystä nousee Hyvinkäälläkin, mutta miksi heidät kaikki on väen vängällä majoitettava juuri Helsinkiin?

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Syynä hiljentyneeseen toiminaan on viranomaistoiminnan ym. alasajo. Sehän pitää ymmärtää myös.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Kyllä kyllä. Eikä se viranomaistoimintojen alasajo ole vielä päättynyt.

Lennonjohto on jo lähtenyt. Lentokoulutukset ovat jo päättyneet. Helikoptereista loput lähtevät toukokuussa, helikopterikorjaamotoiminta siirtyy samalla.

Sen jälkeen jäljellä on enää harrastetoimintaa. Ei viranomaistoiminta enää kentälle palaa eikä lennonjohto. Ympäristölupaa ei toiminnalle hae enää kukaan. Edellinen ympäristölupa on jo vanhentunut, kun ympäristöluvan haltija, Finavia, on toiminnan kentällä lopettanut. Kentän toiminta on ollut jo yli puolen vuoden ajan luvatonta.

Esa Järvinen

En lennä enkä liidä mutta, mutta läheiseni sinne lentää jatkuvast. Miksi kaikki pitää tuhota miksi kaikki tehty, rakennettu toimiva pitää särkeä, miksi.... Etteikö Suomessa rakentamatonta maata ole .... älkääs nyt Helsingin vihertävät,niin ja se yks Jan. Käsittääkseni älkää vain pelkkää vallanhimoa tyydyttääksenne tuhotko kansainvälisestikin merkittävää aluetta joka Teidän takianne on saanut toimia jo monta vuotta pelon vallassa.....
Onko Östersundomin metsät jo rakennettu, onko kerrosalat jo oikein mitoitettu, onko älykkyys saanut hiemankin koskettaa, onko muutakin elämää havaittavissa kuin kaikki kaunis toimiva ja tarpeellinen vain saatava tuhottua.
Sieluun sattuu siellä ahdistelu, se toiminta!!!!!
Valitettavasti en tuosta asiasta osaa rakentavasti kommentoida vaikka luotankin ihmisiin

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Malmin lentokenttä pitäisi saada äkkiä maailmanperintölistalle ja tehdä keskeytyspäätös kaikelle toiminalle.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Nyt olisi aika tutkia kaikki ne henkilöt ja toimet, jotka johtivat Malmin lentokenttäalueen myymiseen Helsingille. Keitä siinä prosessissa oli ja missä kabineteissa päätöksiä tehtiin. Liekö totta se, että suunnitelmia Malmin rakentamiseksi vai oliko vain tietyn rajatun alueen rakentamiseksi ilman lentokenttää, tehtiin jo 2004?

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Suomessa tehdään katastrofaalisia päätöksiä, joita aletaan korjata vasta sitten, kun päätösten katastrofaaliset seuraukset laukeavat silmillemme.
Nyttemmin tämä päätöksenteon malli on siirtynyt unionin tasolle, jolle on ominaista generoida itse uusia katastrofeja ja/tai ongelmia ennakkoperiaatteella: "Wir schaffen das!" - Vastuullisia on vaikeata löytää...

Pekka Määttä

Hyvä kirjoitus ja aitoa tunnetta roppakaupalla asian lisäksi. Asia on vain helsinkiläisten käsissä ja syylliset löytyvät valtuustosta, joka on demokraattisesti valittu. Tässä näkyy vihreä politiikka parhaimmillaan, tai pahimmillaan.

Käyttäjän JukkaMarkkanen kuva
Jukka Markkanen

Kyllä se pärinä joutaakin loppua. Viikissä, Puistolassa jne. lähialueilla ei ole hetken rauhaa varsinkaan kesäisin. Ei saa syödä pihviään ja juoda oluttaan edes omalla terasillaan rauhassa.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Teillä kentän puolustajilla on jalat tukevasti menneessä. Ymmärrys siitä, että maito on jo maassa, ei näytä tavoittavan millään.

Miten päätökset on tehty, ei vaikuta enää mihinkään. Malmin lentokentän viranomaistoiminta on suurimmalta osin siirretty muualle. Jäljellä olevan viranomaislentotoiminnan siirto on suunniteltu ja suunnitelmaa toteutetaan koko ajan. Suurin osa toiminnoista on jo muuttanut. Loput muuttavat suunnitelman mukaan.

Lennonjohtotoiminnat on lopetettu. Lennonjohto hoidetaan Helsinki-Vantaalta. Malmin lentokenttä toimii ilman ympäristölupaa, korpikenttänä. Siihen saakka, kunnes kaupunki ilmoittaa, että toiminta lakkaa. Kenttää ympäröivät aidat poistetaan ja kiitotie hiljenee. Piste.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllähän se alamaismentaliteetti meillä on varsin yleinen, kuten Niemeläinen todistaa. Vielä ei ole mitään lopullista tuhottu, joten taistelua kannattaa jatkaa.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #94

Argumentti tuokin.

Tässäpä muuten pari esimerkkiä ulkomailta, joissa kansalaiset ovat jyränneet päättäjien alkuperäisten ratkaisujen ylitse:
Ruotsi ("Riv hellre upp ett dåligt beslut än en bra järnväg")
https://www.vallentuna.se/bildarkivsok/bildinfo.as...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Roslagsbanan

Iso-Britannia
http://www.thetelegraphandargus.co.uk/features/new...
https://www.settle-carlisle.co.uk/

Eli onhan se aika täällä tasavallassakin käyttäytyä kuin kansalaiset eivätkä kuin alamaiset, kun niin osaavat tehdä kuningaskuntienkin asukkaat.

Täältä tähän.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu Vastaus kommenttiin #95

Suunnitelmat voivat tosian joskus muuttua. Esimerkiksi suunnitelmat Naantalin vanhan keskustan "kehittämisestä" olivat aikanaan kuulemma jo tehtynä, mutta homma kuitenkin lopulta peruuntui.

Niin että sellaista vanhentunutta pölynhajuista kulttuuriajattelua Naantalissa. Helsingissä ollaan sentään edistysmielisempiä. Kaipa ajat ovat kehittyneet ja ihmiset sivistyneet. ;-)

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Tuolla Malmin fb- ryhmässä tuli idea, että pitäisi kerätä ne kansanedustajat porukaksi, jotka kannattavat Malmin säilyttämistä ( Kaikkonen ja Packalen esim. ) ja viedä asia uudestaan Eduskunnan käsiteltäväksi ja edelleen äänestykseen ohi Pekkaroinnin.

Harri Salonen

Täällä on ihmiset poteroissaan Malmin lentokentän puolesta. Tulin tänne vaan sanomaan, kannatan Malmin lentokentän purkamista ja asuntojen rakentamista.

Eero Pyykkölä kävi tekemässä samaa ja joutui juupas-eipäs -väittelyyn. Onko se nyt niin vaikea ymmärtää, että ihmisillä voi olla mielipiteitä puolesta ja vastaan - ja voivat kumpikin tavallaan olla oikeassa. Tuskin Eero on semmoinen kulttuurinvihaaja, kun hänestä täällä leivottiin.

Kentän purkaminen on normaalia Malmin alueen kehitystä ja kasvaneen väestömäärän jälkeen myös palveluiden määrä kasvaa, liikenneyhteydet paranevat ja olen nähnyt ehdotuksia, että ratikka vedettäisiin tänne asti.

Näin malmilaisena, niistä uusista palveluista ja naapureista on minulla paljon enemmän hyötyä, kuin jostain pienlentokentästä. Junalla ja bussilla pääsee sinne isommalle lentokentälle kätevästi ja pienilmailu on niin marginaalisen porukan hupia, että ei kiinnosta heitä tukea.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Olet oikeassa ja asian ytimessä. Emme tarvitse pienilmailulle kenttää Helsinkiin. Harrastelentäjät voivat käydä lentelemässä muualla.

Eräs ilmailuharrastaja kertoi muuten, että hänelle olisi ihan sama lentää Hyvinkäältäkin. Matkaan menisi ihan sama aika kantakaupungista. Hän on allekirjoittanut Malmi-vetoomuksenkin vain, koska nuo LexMalmi ihmiset ovat niin sinnikkäitä. Joukkohysterian uhreja, raukkaparat.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Siinäpä hiukan "joukkohysteriaa":
"Euroopassa on ollut vain kaksi maata, joilla ei ole erillistä liikelentokenttää pääkaupungissaan tai kohtuuetäisyydellä siitä. Ne maat ovat olleet Slovenia ja Bulgaria. Nyt Suomesta tulee kolmas. Tämän ei mitenkään pitäisi istua kehittyvän valtion tulevaisuuden strategiaan. Ruotsiin investoijat tulevat omilla koneillaan aikatauluttomasti, ja heille kehitetään riittävät fasiliteetit. Se on strategia, jonka ymmärrän. Meillä ei tapahtunut vuosikymmeniin muuta kuin että grynderi kyttäsi kieli poskessa kiitorataa yhdessä kaupunkisuunnittelun kanssa.
- - -
Malmilla kenttä oli siis valmiiksi. Nyt menee 300 miljoonaa pelkkään paalutukseen ja maantäyttöön mutta komea lähiö syntyy. Sipoossa edelleen 30 neliökilometriä odottelee, josko siitäkin joku kiinnostuisi. Että asuisiko siellä joku muukin kuin Harkimo ja Sipilä. Rakentamisen suunnitelmat eivät ehkä ole edes riittävän kunnianhimoisia.

Tämän kohteen olisin valinnut toisin, kun koko valtion etua ajattelee. Tämä asia tulee vielä eteen ja lujaa. Helsinki-Vantaa toimii ja tienaa HuB-kenttänä, sitä on kehitetty mallikkaasti, mutta ei sinne aikatauluton liikelentäminen mitenkään sovi.

Asia pitää ratkaista. Tämä ei valitettavasti ole mielipidekysymys."
http://vinkuukka.puheenvuoro.uusisuomi.fi/252713-m...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

Emme tarvitse myöskään uutta lähiötä Malmin lentokentän paikalle. Suomalaiset voivat asua muuallakin. Lisäksi voi todeta, että Malmin lentokenttä on ainoa pienlentokenttä alueella, kun taas vaihtoehtoisia asuinalueita on lähistöllä useitakin. Miksi siis kuluttaa energiaa yhden (ainoan lajiaan, tunnetun kulttuurikohteen) purkamseen ja toisen (mitään uutta sisältämättömän) rakentamiseen.

Minullakin on muuten kavereita, jotka kuulemma voisivat ihan hyvin asua muuallakin kuin Helsingissä. Harvat ovat aktivisia näissä Helsingin tiivistämisasioissa. Ovat ehkä joukkohysterian uhreja, ja joko uskovat Helsingin elintilavaatimuksin tai ovat vain kyllästyneet kuuntelemaan niitä. :-)

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Jotta mielipiteesi olisi kurantti- US vaatii tunnistettavan kuvan nimesi yhteyteen.

Toimituksen poiminnat