ILgron11 Ei riitä, että osaa nousta hevosen selkään, on osattava myös pudota.

Taksiyrittäjät

Olen matkustanut tammikuussa ja helmikuussa enemmän taksilla kuin vuosiin. Taksissa on käyty monta mielenkiintoista keskustelua. Viimeaikoina ne ovat enimmäkseen liittyneet taksiyrittäjyyteen, joka on pian ison muutoksen edessä.  Muutama kuljettaja miettikin jo uutta työtä itselleen.

Olemme luottavaisia nykyisiin palveluihin, sillä nehän ovat hyviä.  En halua ajaa huijarin kyydissä. Se pelko on tullut mieleeni jo useamman kerran tulevaa muutosta pohtiessa.

 Vanha, heikosti liikkumaan kykenevät asiakas saattaa pyytävä taksinkujettajaa jopa nostamaan matkustajan kortilla rahaa automaatilta. Se ei kuljettajasta tunnu aivan oikealle palvelulle, mutta minkäs teet, jos asiakas tuputtaa korttia ja kertoo kortin numeronkin. Näin luotettavaa ei varmasti tuleva palvelu ole. Kuka tahansa mistä tahansa voi uuden lain myötä tulla tänne taksia ajamaan. Mafiosotkin ovat tervetulleita, eikä heille sitten enää mitään mahdeta.  Jos vaikka Mafioso haluaa itselleen Vikinglinen sataman kuljetukset, hän ottaa ne oman firmansa piikkiin.

Ruotsissa on tehty sopimus Cabonlinen kanssa. Niin näyttää käyneen Suomessa ja Norjassakin, vaikka toistaiseksi en yhtään tuon firman taksia ole nähnyt. Firma on niin kilpailukykyinen, että se lyö laudalta kotimaiset taksiyrittäjät. Se teki tarjouksen keskiruotsissa kuljetuksista niin edulliseen hintaan, ettei se edes pystynyt sovitulla hinnalla  hoitamaan sovittuja tehtäviä. Tällaisen firmanko haluamme poimimaan   rusinat KELA-pullasta. Sehän näyttäisi edulliselle, mutta rahat häipyisivät kotimaasta maailmalle. Kuten ovat häipyneet muuallakin. Monta virhepäätöstä poliitikot ovat jo tehneet myymällä kansallista omaisuutta. Ulkomaiset yritykset parhaiten näyttävät haistavan helpoimmat ja tuottavimmat rahanlähteet.

Putkiaivoin voidaan luoda kummallisia kuvia palveluista, mutta ymmärretäänkö kokonaisuutta, ja sitä mitä asiakas kyydiltä odottaa?  Haluan, että minut kuljetetaan siihen paikkaan, minkä kuljettajalle kerron, ei kierrätetä koko kaupunkia, vaan etsitään lyhin tai nopein reitti. Ulkomailla joskus kuljettaja on halunnut tarjota sightseiingin, sitä en minä tai moni muukaan matkustaja halua.  Haluan luotettavan tavan tilata ja  maksaa matkani. Minulla ei ole edustuskuluja tai veronmaksajien rahoja käytettävissä taksimatkan maksamiseen kuten on kansanedustajilla.  Pidän siitä, että matkan aikana voin keskustella kuljettajan kanssa. Tulevaisuudessa sekin voi olla mahdotonta, jos.  kenelle tahansa tänne tulleelle järjestetään ajokortti ja taksilupa, kuljettajissa tulee olemaan suomenkieltä taitamattomia. Toki englanniksi tai ruotsiksikin jutustelu käy, mutta onko matka muutoin turvallinen? Mitä silloin, jos nuori tai muu matkustaja nukahtaa taksiin? Pääseeköhän määränpäähän enää kuten nykyisin+

Mitä sitten, kun asiakas joutuu itse kirjoittamaan navigaattoriin matkan kohteen, kun kuljettaja ei välttämättä hallitsekaan paikallista kieltä tai kirjaimia?   Mihin allikkoo päättäjät ovat meitä viemässä? 

Nykyinen taksijärjestelmä on modernisoitu ja  jopa EU:ssa todettu oivalliseksi ja muualla on haluttu ottaa siitä mallia. Päättäjillemme se ei kelpaa. Voisinko saada selityksen miksi? Mikä ajaa uudistamaan sitä mikä on hyväksi havaittu.

Ruotsalaisen Oftedalin mielestä taksimarkkinan täytyy muuttua myös Suomessa, sillä väestö ikääntyy, keskiluokka kasvaa, krooniset sairaudet yleistyvät, digitalisaatio tuo kuljetuksiin uusia yhteispalveluita, taksikeskukset muuttuvat pilvipalveluiksi ja jatkossa taksit saavat tilauksia useammalta toimijalta. Helppo raha haisee näissä lauseissa.  Cabonline himoitsee koulukyytejä ja vanhusten kuljetuksia. Eikö niitä muka osata suomalaisin voimin enää?

Osa kotimaisista takseista on jo luovuttanut ja myynyt itsensä Cabonlinelle.  Miten pitkällä ollaan jo sopimuksissa tämän jätin kanssa? Miten on voideltu päättäjiämme?

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ruotsalainen-taksialan-jatti-kiikaroi-suomea/JqrCNGTL

https://www.cabonline.com/om-oss/om-cabonline-group

https://www.cabonline.com

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (25 kommenttia)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

''En halua ajaa huijarin kyydissä.''

Suomi on täynnä huijareita kaikilla tasoilla yhteiskuntaa, joten vähiin jää valinnan vapaus.

Ei Suomen takseissa saa muuta palvelua kuin matkan A -paikasta B -paikkaan.

Sekin kalliiseen hintaan.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Kallista verrattuna mihin? Suomen takseissa on taksat ja taksamittari, eikä ole pelkoa siitäkään että vietäisiin sightseeingille, päin vastoin taksi saattaa kysyä onko väliä mitä kautta ajetaan.

Sen verran minäkin olen taksien kanssa jutellut muutoksesta että jatkossa kannattaa kysyä hinta etukäteen, mutta on kuitenkin sellainen käsitys että taksin voi entiseen tapaan tilata aluetaksin numerosta, mikä kaiketi tarkoittaa sitäkin että tolpan sijaan.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#2
Olen matkustanut taksissa noin 80 -valtiossa ja Suomessa on kallista.

Kalusto on kyllä hyvää niillä hinnoilla ja monopolilla.

Niin se esim. Laosissakin. Thaimaassa taksi on halpaa, mutta autot joskus yli viisi vuotiaita.

Saksassa taksikyyti on edullista ja otetaan se yhdeksi verrokkimaaksi.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #3

En noin monessa maassa mutta riittävän monessa kuitenkin verratakseni suomalaisiin. Ei tarvitse mennä kauemmas kuin Ruotsiin niin piti neuvoa kuljettajalle osoite eikä vaivautunut nostamaan matkalaukkuani avaamastaan peräluukusta, jotta ilman tippiä jäi. Wienissä yritettiin sightseeingille kun otin taksin ystävättäreni asunnolle, Pariisin lentokentällä yritti joku niiden rohmutilataksien kuljettaja ottaa matkalaukkuni, jne. vain eurooppalaisiin verratakseni. Niin että maksan mieluummin vähän enemmän kuin punnitsen voiko taksin kyytiin mennä vai ei.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #4

#4
Ruotsia en edes maininnut, josta Suomi mallinsa hakee.

Minulla on lomapaikka Portimaossa Portugalissa.

Portugalin taksit ovat uusia ja tila-autoja. Vitosella menen Portimaon keskustaan, jonne on kolme kilometriä.

Huom!
Lissabonin taksit ovat vielä edullisempia.

Ne kilpailee metron hintojen kanssa, jos on kaksi matkustajaa.

Maailmalla matkustaessa pitää osata muutamaa kieltä. Ihan suomella ei pärjää.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #5

Ajeli Neuvostoliitossakin taksimatkan yhdellä dollarilla:)

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Jatkossa ei autoissa tarvitse olla mittareita: Tuntuu tämäkin tieto kummalliselle ja taksiksi kelpaa minkälainen kärry vain.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #12

#12
Viinaa ei ole pakko juoda ja jokaiseen kärryyn ei tarvitse mennä.

Minä olen nähnyt Viron kehityksen paikan päällä olleena Neuvostoliitosta eiliseen.

En olisi silloin uskonut, että Suomi kamppailee niissä ongelmissa, Jotka Virossa ratkaistiin jo 90 -luvulla.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Kerrotko esimerkin taxeja operoivasta yhtiöstä, jonka Cabonline on ostanut? Minusta tuo yhtiö näyttäisi myyvän välitys- ja infrapalveluja taxiyrityksille.

P.s. Haluat varmasti jonkinlaisen uskottavuuden hakemiseksi korjata yhtiön nimen blogauksessasi. Se näyttäisi johdetun cab-sanasta, eikä siis suinkaan ala g-kirjaimella.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Kas tässä:

Kesän yrityskaupat sähköistivät taksibisneksen. Ruotsalainen Cabonline rynnisti voimakkaasti Suomeen ostamalla Kovasen, Mankkaan Taksin ja Inva-Taksin. Se oli ensimmäinen merkki yritysten keskittymisestä.

https://www.talouselama.fi/uutiset/taksiuudistus-k...

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Kiitos. Mielenkiintoinen kaksoisrooli heillä. Tuskin tuonne kovin moni sitten lähtee mukaan yrittäjäpohjalta, kun aina kalvaa ajatus suositaanko omia autoja...

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Max Stenbäck, korjasin muitakin kirjoitusvirheitä kuin tuon Cabonlinen. Nopea tekstintuotto ei aina päädy parhaaseen jälkeen. Kiitos Seija myytyjen suomalaisyritysten nimistä. Näin Suomea viedään kuin pässiä sarvista. Nyt kannattaisi olla tiukkana ja tehdä kunnolliset säännöt, etteivät muualta tulevat yrittäjät pääse niskanpäälle. Niin pelkään ja uskon kuitenkin käyvän. Jo sanovat, että kyytien hinta ei alkuun. No ei ole hyvä merkki sekään. Hillotolpille tulevat.

Kotimaiset yrittäjätkin ovat jo tehneet apseja taksien tilaamsta varten.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Mikä saa kuvittelemaan, että kriittinen tekijä olisi appi, eikä kyydinvälityspalvelu? Kysehän on siitä, kuka pystyy tehokkaimmin hallinnoimaan auto-/kuljettajakapasiteettia ja ajattamaan autoja.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #17

Taksi Helsinki on jo uudistanut tilauspalvelunsa. Ei puheluista maksuja enää.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Tampere on tehnyt taksi- brandiin ison uudistuksen ja vaatimukset. Autot ovat selvästi tunnistettavia, joissa jokaisessa on Tampereen taksin numero suurin numeroin.

Tj. Helvi Liukkaala on brändännyt myös taksien kuljettajien tavan toimia suhteessa asiakkaisiin ja avustamisiin.
Siinä on kyllä ollut korjaamista paljon. Nyt tulee vielä kiinteä hinta keskustan alueille.

https://www.taksitampere.fi/

Lisäksi meillä tulee ovelle palvelubussit soittamalla, joissa on julkisen liikenteen TKL:n hinnoittelu.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Helsingin taksi on tehnyt samoin, joten ryhdistäytymistä on jo tapahtunut. Helsingin taksin ovissa on myös tieto firmasta ja kuljettajilla kriteeri. Kuljettajien on ne tunnettava, muutoin joutuu pois,

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#11
Viro teki nämä uudistukset vuonna 95 tai 96.

Kuvallinen nimikortti pitää olla esillä asiakkaalle. Yli kymmenvuotiaat autot eivät kelpaa taksiin jne.

Suomessa on ollut villi meininki. Villi Pohjola.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #15
Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #21

#21
Minä tiedän, kun naapurini oli tuolloin taksiyrittäjä.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #23

Virosta tiedät, mutta entä Suomesta. Elämme toista aikaa.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #24

#24
Suomessa on kommunistinen taksi ja apteekkimonopoli.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Ruotsissa noin puolet taksimatkoista maksetaan yhteiskunnan varoista. Olisi kiinnostavaa tietää vastaavat tiedot Suomesta. Poliitikot ovat saaneet Ruotsissa tarpeekseen Cabonlinen työntekijöiden huonoista työehdoista ja yhtiön kehnosta palvelun laadusta.

Ruotsissa on 16 500 taksiautoa, joista Cabonlinella on noin 6000 autoa. Cabonline toimii laajalla alueella Ruotsissa. Ilmeisesti firma pyrkii samaan myös Suomessa, mutta miksi meidän pitäisi tyytyä firmaan, joka kohtelee työntekijöitään huonosti ja jonka työn laadun tiedetään jo ennakkoon olevan huonoa? Onko oikein, että yksi yritys hankkii lähes valtakunnanlaajuisen monopoliaseman? Poliitikot harkitkaa tarkoin miten tällainen estetään?

http://www.dagensarena.se/innehall/taxijatten-cabo...

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Ruotsissa siis yhden toimijan hallussa 36% autoista, ja sitä pidetään turhan keskittyneenä. Suomessa keskittymä on käytännössä 100%, paikallisten kartellien aluerajoitusten vuoksi..

Käyttäjän tuomosalovaara kuva
Tuomo Salovaara

Kun tietäisi, ei tarvitsisi luulla. Tutustukaapa nykyaikaiseen kyytien ohjausjärjestelmään. Esimerkiksi: kyyti.fi .

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Onko tuo kyyti.fi linkki oikea? Tuli vain kirjstopalveluita. Ihmettelen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset