*

ILgron11 Ei riitä, että osaa nousta hevosen selkään, on osattava myös pudota.

Rosatom school leirin järjestäjänä

Nytkö Rosatom jo ottaa ohjat käsiinsä laajemminkin? Venäläinen leiri lapsille,  jotain outoa siinä on. Onko kaikki mitä naapuri täällä tekee hyväksyttävä? Jotenkin tuntuu käsittämättömälle, että Putinin leirit tulevat Suomeen. Minkälaista propagandaa niissä samalla levitetään? Uutisten mukaan ja lapsen kertomana ei käynyt leirin tarkoituksesta selville riittävästi.

Leirikoulun järjestelyistä vastaa Rosatom School, joka on käytännössä Venäjän valtion omistaman ydinvoimayhtiön Rosatomin projekti. Siihen osallistuu kouluja ja päiväkoteja kaikilta niiltä paikkakunnilta, joissa Rosatomilla on Venäjällä toimintaa.

Muutama vuosi sitten katsoimme Naši-nuorten leiriltä kertovaa ohjelmaa. Onko Rosatom -leirillä hiukan samanlaiset tavoitteet? Tuleeko näitä leirejä tänne useamminkin, kun nyt kerran ovat aloittaneet? Našin tarkoituksena on kasvattaa Venäjän eliitin nuorisoa isänmaalliseksi. Näinkö suomalaisiakin kasvatetaan naapurille uskollisiksi?

Noin kymmenkunta vuotta sitten meillä vieraili australialaisia sairaanhoitajia, jotka olivat olleet Venäjällä nuorten leirillä hoitajina muutaman viikon.  Joten tietysti tätäkin leiriä voi tarkastella monista eri näkökulmista, mutta miksi juuri ydinvoimalan alueella ja ydinvoimalan nimellä Kalajoella on venäläisten leiri, olkoonkin kansainväliseksi liputettu. Kovin kansainvälistä ei osallistujajoukko ole, kun osallistujia Suomen lisäksi on Venäjältä, Unkarista, Bulgariasta, Tšekistä ja Slovakiasta.

 Aivopesuako lopulta leirillä?

Yle uutisoi : 14 hengen suomalaisryhmän pääosan muodostavat suomalais-venäläiset nuoret. Useimpien perheillä on myös kytkös leirin järjestävään ydinvoimayhtiö Rosatomiin.

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Naši

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/seliger%20suomalainen-20318

https://yle.fi/uutiset/3-9749780

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (64 kommenttia)

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Just joo. Nää Nato-intoilijat ovat täysin jälkijättöisiä.
http://majuripasi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/240699-...

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Aivopesua? Taatusti. Pahempaa ehkä. Sabotöörit kannattaa kouluttaa pienestä pitäen.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Vaikka leirillä ei olisi kehuttu Venäjää tai Putinia niin sillä on silti se vaikutus mikä on tarkoitettu. Tällainen leiri hiukan parantaa atomivoimalan ja Venäjän imagoa. Kun vastaavaa vaikuttamista tapahtuu miljoona kertaa, silloin jo moni muuttaa kielteistä suhtautumistaan hiukan lievemmäksi.

Naši-nuorten leirit ovat tietysti Venäjän sisällä ja aivan erilaisia. Ne ovat äärikansallisia, niissähän lietsotaan vihaa länttä vastaan ja opetetaan aseidenkin käsittelyä.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Tällä leirille ehkä opetetaan suunnistamista maastossa?

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Tuli vain mieleen, että ei kenenkään suomalaisen perheen ole mikään pakko lähettää lastaan sille leirille?

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Ei ole pakko mennä, totta, eikä moni mennytkään. Taisivat kaikki tai lähes kaikki olla kaksoiskansalaisia. Antaako Natomaa Norja tai Ruotsi järjestää maillaan vastaavia leirejä? Miksi juuri Suomessa leiri. Rosatomko etsii itselleen muutakin maaperää täältä. Putinin firmahan sekin on. Kuinka paljon rahaa valuu hänen taskuihinsa sitä kautta, kun voimala sitten joskus toimii? Näinhän ne naapurin isännän varallisuudet ovat karttuneet, firmojen tulovirroista osa ohjattu suoraan hänelle. Eihän siitä saa puhua. Sen vain huomasi yksi tuttu it-insinööri ja ihmetteli rahojen katovirtoja ja sai potkut. Olemmeko taas tässäkin asiassa liian sinisilmäisiä ja hyväuskoisia? Siis poliitikkomme lie, kun mielistelyllä voi lohjeta jotain heillekin.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala

Rosatom global presence:
http://www.rosatom.ru/en/global-presence/

Pics, or did not happend.
"Sen vain huomasi yksi tuttu it-insinööri ja ihmetteli rahojen katovirtoja ja sai potkut"

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Irja, eihän me olla sinisilmäisiä. Monet muut kylläkin. Puolustusvoimat pikkasen havahtui joitakin vuosia sitten.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala Vastaus kommenttiin #17

Puolustusvoimat on tarkkana hyvä niin. Kannatan parempaa ja enemmän varustelua PVlle. Uhka idästä on olemassa.
Se vaan ei liity mitenkään Rosatomiin tai ydinvoimaan. Yhteyttä/korrelointia ei ole, vaikka kuinka pienet vihreät miehet sitä toitottaa.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #21

Oletko muuten sata varma, että uhka ei liity Rosatomiin. Mistään ei voi olla varma näinä päivinä. Naapurilla on melkoseit strategiat. Miten hyvin ne täällä tunnetaan? Näen pitkän ajan näkymät. Lähelle on vaikea nähdä, mutta pitkän ajan suunnitelmat ovat olemassa.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #41

Maakaasuputkiin liittyy 100%:nen riippuvuus putken toisesta päästä.
Uraania Fennovoiman laitokseen sen sijaan saa useista kansainv. lähteistä.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #42

Tottahan tuo on ja olemmehan nähneet tai ainakin kuulleet miten kaasuputkia käytetään eri tavoin kiristyskeinoina. Käsittääkseni sitoudumme kyllä Rosatomin myötä myös uraanin toimituksiin Venäjältä.

Näin kirjoiteltiin tuosta aiheesta: Rosatomin tytäryhtiö TVEL toimittaa voimalaan ydinpolttoaineen, joka tehdään jälleenkäsitellystä uraanista.
Pyhäjoen ydinvoimalahanke sitoo kuitenkin Suomen osaksi Venäjän sotilasteollista kompleksia, sanoo venäläinen fyysikko ja entinen Venäjän atomienergiaministeriön työntekijä Oleg Bodrov IS:n haastattelussa.

Ydinteollisuus sekä siviili- että sotilasalalla on tiiviisti kytketty yhteen Venäjällä. Niitä ei voi erottaa toisistaan, Bodrov sanoo IS:lle puhelimitse.

Ydinvoimateollisuuden tutkijasta ympäristöaktivistiksi siirtynyt Bodrov työskentelee Zelenyi mir -järjestön eli Vihreän maailman johtajana Sosnovyi Borissa, lähellä Pietaria.
Näistä asioista löytyy kyllä kaikenlaista tietoa, mutta tiedoilla on tapana unohtua tai painaa villaisella, kun jotain muuta asiaa pidetään tärkeämpänä. Kokonaisuus ei ole kenenkään hanskassa.
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000000839678.html?no...

Eikä ydinvoima ole tästä näkökulmasta yhtään puhdasta ehkä ei sen puhtaampaa kuin fossiilisilla tuotettu voima. Vähennetään sähkön tai lämpöenergian käyttöä tai otetaan sitä maan sisältä ja taivaalta sen verran kuin tarvitaan. Ei liioitella.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #43

Käsittääkseni sitoudumme kyllä Rosatomin myötä myös uraanin toimituksiin Venäjältä.

Noin lienee asia.
Tarkoitin sanoa, että jos Venäjä jossain tilanteessa ei pitäisi sopimustaan, niin uraania löytyy muualtakin. Jopa Talvivaaran kaivoksesta, vaikka eivät ole vielä saaneet lupaa sen rikastamiseen.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #48

Venäjä onkin ottanut maailman uraanivarat hallintaan melko laajasti. Joten sen uraani ei välttämättä edes tule Venäjältä, vaan muualta kuten jenkeistäkin. Osa Amerikan uraanivaroista on siirtynyt Rosatomille. Tässä asiasta hiukan lisää:
Russia produces annually approximately 3,000 tons of uranium domestically, and some 5,000 tons in other countries.
All Russian uranium producers are part of the mining division of ROSATOM – ‘ARMZ Uranium Holding Co.’ (JSC AtomRedMetZoloto), while non-Russian uranium mining ventures are run by ‘Uranium One’.
Uranium One, a ROSATOM global mining company, is a TOP 5 global uranium producer, with a diverse portfolio of assets in Kazakhstan, USA and Tanzania. The company produces 4900 tons of uranium annually and export it to countries of Asia, North America and Europe.
http://www.rosatom.ru/en/rosatom-group/uranium-min...

Tässä hiukan uraanivarojen kaappausstrategiasta:

The New York Times reported in 2015 that Russian President Vladimir Putin crowed about the deal, with a Pravda newspaper headline trumpeting: “Russian Nuclear Energy Conquers the World.”

Presidentti Putin tavoittelee valtaosaa maailman uraanilähteistä. According to The Times, “The deal made Rosatom one of the world’s largest uranium producers and brought Mr. Putin closer to his goal of controlling much of the global uranium supply chain.”

http://heavy.com/news/2017/03/clinton-uranium-deal...

Eiköhän se Talvivaarakin pian päädy Rosatomille, kun on saatu suomalasiten varoin, valtavin uhrauksin, tuotantokuntoon. Kyllä ne uraanit sitten saadaan vietyä rikastukseen Venäjälle ja heidän kauttaan globaaliin käyttöön.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala Vastaus kommenttiin #43

Se ei ole yhteydessä reaktorin hankkimiseen kuitenkaan. Pakko ei ole ottaa TVELILtä, jos ei halua. Nyt on tehty sopimus ostaa kierrätetty pa sieltä, jos ympäristöklausuulia tvel noudattaa. Huomioi vielä, että tämä kierrätetty pa ei ole mox.

Bodrov on aktivisti. Vastustaja. Hän ei siis ole objektiivinen vaan toimii kuin gp. Peloittelemalla mummut nielee kaiken ja antaa rahaa.

Fennovoiman käytetystä polttoaineesta ei saa asemateriaalia. Sitä ei saa viedä Venäjälle ja sen isotooppikoostumus on semmoinen ettei siitä saa mitään käyttökelpoista aseisiin. Se on fysiikkaa, ei mielipide. Luonnolait pitää muuttaa ensin ennen kuin tämä yhtälö toimii.

Pikemminkin Venäjä haluaisi tuoda oman sontansa tänne, ellei se olisi niin helposti kierrätettävissä tai käytettävissä IFR reaktoreissa.

Ydinvoimalla on erittäin hyvä track recordi. Onnettomuuksista huolimatta selvästi vähiten kuolleita per tuotettu kwh. EROEI luku on parhaita ja koko elinkaaren hiilijalanjälki uraanin kaivamisineen on 3-5x pienempi kuin aurinkovoimalla. Ollen tuulivoiman tasoa.

Nyt kun sanot olevasi tiedeihminen, niin nuo ylläolevat on ihan perusasioita, jotka löytyy googlellakin, kunhan ei katso aktivisti ja muita huuhaa sivuja.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #51

Tietenkin aktivisti ja vastustajakin voi olla objektiivinen.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala Vastaus kommenttiin #54

Hyvin harvoin. Yleensä ae on enemmän uskon asia, vajavainen ymmärrys tieteestä.
Kuten ydinvoima, monsanto, gmo, kemikaalivanat, flat earth, ym. Todistaa.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #55

Suomi on hyvinkoulutetujen maa. Pitää täällä ihmisten enemmän tietää tieteestäkin kuin vähemmän koulutettuissa maissa.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala Vastaus kommenttiin #58

Koulutus ei ole välttämättä se avain, vaan mikä koulutus. Luonnontieteet on eri asia kuin taas henkisemmän alan opinnot, kun aletaan miettii kuinka maailma toimii.

Suomi onkin hiukan harkitsevampi kuin moni muu maa. Vihreätkin alkaa jo oppia laskemaan.
Harkitsevuudesta on tietysti haittaakin, kaikki kestää kauan.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #61

Luonnontieteilijänä voin yhtyä näkemykseesi, mutta on hyvä tietää muustakin. Monipuolinen koulutus ja asioihin perehtyminen on hyväksi ajattelulle ja näkemysten rakentamiselle.

Peter Pomerantsev, a student of 21st-century propaganda, says “the underlying goal” of Putin’s domestic disinformation is less to persuade than “to engender cynicism”: “When people stop trusting any institutions or having any firmly held values, they can easily accept a conspiratorial vision of the world.” Putin’s Kremlin is weaving a web of incongruous but useful strands. Its conservative nationalism is congruent with that of rising European factions on the right. Its anti-Western, especially anti-American, message resonates with the European left. It funds European green groups whose opposition to fracking serves Putin’s agenda of keeping Europe dependent on Russian gas.

Eikä plekästään riippuvuutta kaasusta vaan myös sen hallitsemasta ydinvoimasta.

In many worrisome ways, the 1930s are being reprised. In Europe, Russia is playing the role of Germany in fomenting anti-democratic factions. In inward-turning, distracted America, the role of Charles Lindbergh is played by a presidential candidate smitten by Putin and too ignorant to know the pedigree of his slogan “America First.”
George Will’s email address is georgewill@washpost.com
No nyt jo presidentti. Tässä jutussa vielä kandidaatti.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala Vastaus kommenttiin #62

Juu, ei ole epäilyksiä Putinista.

Sen sijaan voimalaprojektissa ei voi olla sotilaallista tai rodina henkistä valloitusta, vaan finanssipoliittista. Hyvin toimiva ja turvallinen aes-206 länsimaassa on korvaamaton käyntikortti. Tämä käyntikortti menee rikki, jos siihen liittyisi tulevaisuudessa jotain kiristystä tms.
Se tarkoittaisi samointein muiden projektien loppua.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #63

Tuossa on perää ja ajatusta.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #41

Puolustusvoimilla on tietenkin tietoa jota ei julkisteta, ja erinäisiä vaaroja on kartoitettu ja luotu torjuntastrategioita. Eihän ne sielläkään ihan idiootteja ole.
Kaikista maailman armeijoista kuitenkin löytynee muutama sotahullu korkea-arvoinen upseeri.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Suomi tarvitsee ydinvoimaa ja yhteistyö Rosatomin kanssa olisi Suomelle miljardibisnes, koska sen ydinvoimaloita viedään koko maailmaan, ja meillä on jo kokemusta venäläisten ydinvoimaloiden parantelemisesta. Emme me voi elää velaksi loputtomiin, eikä Putinkaan ole ikuinen presidentti. Leiri on myös ympäristöteko, koska ydinvoima on parasta ilmastonmuutoksen torjuntaa. Venäjän kielen opiskeluakin olisi hyvä edistää - itse opettelin koulupoikana alkeet, mistä sairaalatyössä on huomattava etu nykymaailmassa, huomattava osa kollegoista puhuu äidinkielenään venäjää.

Toisella ydinvoimatyömaalla töissä olevat ovat kertoneet minulle, että myöhästyminen johtuu pitkälti siitä, että ranskalaiset luulivat, että Suomessa asiat sujuvat voitelemalla, eikä turvallisuusmääräyksitä ym. tarvitse pitää niin kiinni. Olisi sekin voimala kannattanut hankkia Rosatomilta....

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Terveyskeskuksessa olen useamman venäjänkielisen lääkärin tavannut ja hoidossa ollut. Emme voi elää velaksi. Sekin on totta, eikä metsäkään ehkä ruoki siis tuota hyvinvointia meille loputtomiin. Toivottavasti tuo voimala kääntyy lopulta voitoksemme? Rosatom on vasta levittäytymässä, ei vielä kovin laajalla käytössä mikäli netistä löytyvät tiedot pitää paikkansa. Suomi länteenpäin yksi sen markkinointiin käyttämä maa, siis länsimaille markkinointiin. Onhan se itäisille maille hiukan levinnyt.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Eihän rahaakaan ketään ruoki, muuta kuin välillisesti ja tilapäisesti. Emme me mitään velaksi elää, vaan tulevaisuudelta ja muilta lajeilta elinehtoja ryöstäen ja tuhoten.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala Vastaus kommenttiin #19

Vesivoima on ollut koskiensuojelulain takia aika hyvin rakennuskelvotonta, mutta nykyään sitä tarvitaan paljon tuulen ja auringon säätövoimaksi, jolloin paine rakentaa kollaja ja sierilä alkaa nousta liian suureksi.
Tämän takia ydinvoima olisi parempi vaihtoehto, koska se ei eläimiä ja luontoa tapa eikä olisi niin kovaa hinkua rakentaa uutta vesivoimaa vaan vanhoistakin voisi päästä hyvällä tuurilla eroon.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #24

Minä en kannata mitään pakkokasvua edellyttävän talousjärjestelmän vaihtoehdoista.
Joka vuosi on kuitenkin ollut tingittävä jostain menosta suhdanteista riippumatta.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala Vastaus kommenttiin #28

Ei sitä tarvitse kannattaakkaan. Se tapahtuu siitä huolimatta. Sinänsä onneksi, koska kolmansissa maissa on jo nyt nälkä ja kurja olla. Itse en ainakaan halua enää jarruttaa heidän rikastumistaan ja sitä kautta sijoittamista muuhun kuin vähäpäästöiseen energiaan.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #32
Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Kuka tarvitsee sellaista bisnestä?

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala

Vai että tiedettä. No, sitä ei löydä takkunetistä tai muiltakaan pelottelusivuilta.

Kyseessä on siis sangen normaali kesäleiri, jossa puhutaan ympäristönsuojelusta ja muksut pelaa ja leikkii. Tutustuu toisiin kansalaisuuksiin ja heidän tapoihin sekä pöperöihin.

https://www.youtube.com/watch?v=ME_o2T_IVKs

Salaliitto-aivopesua tuskin, täällä on sen verran kumminkin koulutetumpaa porukkaa kuin Venäjällä.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

En ymmärrä tuota ensimmäistä lausettasi? Rosatomhan tulee kaikin keinoin Eurooppaan. Lainaa rahaa, hoitaa lapsia kesäleireillä ja levittää ydinvoiman ilosanomaa ja ehkä jotain muutakin samalla. Olemme hypänneet outoon veneeseen, josta emme pääse. Maine on katoavaista tai siis olemmehan olleet itämaa jo hamassa menneisyydessä, tuoksahtaneet venäläisille ja sitähän teemme nyttenkin.
Russia’s nuclear attack on Europe Hungary deal increases reliance on Moscow.
By SARA STEFANINI
2/1/17, 3:54 PM CET
Updated 2/7/17, 7:23 AM CET
Suomikin on mainittuna. Joten samaan itäsakkiin meidät luetaan.

For years, the European Union has struggled to slip the Russian stranglehold on its supplies of natural gas. Now, just as it is beginning to do so, plans to upgrade a Russian-built power plant are raising concerns that the Continent is about to fall into Moscow’s nuclear embrace.
http://www.politico.eu/article/russias-nuclear-att...

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Kesäkuussa Rosatom järjesti Pyhäjoella perhetapahtuman. Mukana Peppi Pitkätossu Ruotsista:
____________________
Perinteinen Parhalahti-päivä 10.6.2017
31.5.2017
Parhalahti-päivä järjestetään jälleen kerran Pyhäjoen Parhalahden koululla lauantaina 10.6.2017 kello 11-15. Tervetuloa!
Päivän ohjelma
11.00 Tervetulosanat
11.15 The Magic Bus -yhtye
11.30 Lännenratsastusnäytös
11.45 Peppi Pitkätossu
12.15 Maikki
12.30 Puutarhakierroksen sekä yhdistysten ja yritysten esittelyjä
13.00 Peppi Pitkätossu
13.30 The Magic Bus -yhtye
14.00 Maikki
14.15 Lännenratsastusnäytös
14.45 Arpajaiset
15.00 Tapahtuma päättyy

Lisäksi on temppurataa, poniratsastusta sekä tietenkin makkaraa ja kahvia.

Rukkisdisko Parhalahdella klo 17.00-20.00.

https://www.raosproject.fi/fi/ajankohtaista/perint...

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"levittää ydinvoiman ilosanomaa"

Erinomaista että edes jokin taho ottaa realiteetit esille vai mitä pahaa itse näet tässä fossiilisen polton vähentämisessä sähköntuotannossa?

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #11

Paljon vähemmälläkin energialla tultaisiin toimeen. Ylikulutusta pitäisi vähentää.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala Vastaus kommenttiin #20

Me ostetaan ulkomailta todella paljon, koska meillä on vajausta tuotannossa. Tämä on kallista valuuttaa koska tuo raha pitää ensin ansaita myymällä jotain ulkomaille, jotta saadaan valuuttaa myös sisään.

Maailma sähköistyy koko ajan. Öljytaloja muuttuu sähkölle ja autokantaa puuhataan sähkölle. Se on useita teravattitunteja lisää tarvetta.

Nämä nykyiset kaksi riittää pitkälle, mutta meidän Rosatomin vanhat Loviisan reaktorit pitää myös korvata vuonna 2030.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #22

Ei todellakaan tarttisi niin paljon kaikkea ostaa. Ylimääräinen hävikki viedään miljoonia tonneja kaatopaikoille. Hyvinvoinnin kannalta optimaalinen kulutus on ylitetty aikoja sitten.
Ei ole mikään ihmisoikeus saada mitä ikinä mieli tekee jos vaan rahaa riittää!

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala Vastaus kommenttiin #25

Olen sinänsä samaa mieltä.

Mutta, kulutus ei tule silti laskemaan vaikka olisit kuinka oikeassa. Aina riittää niitä, jota asia ei kiinnosta ja preferenssit muuttuu sähkön suuntaan.

Toinen asia on se, että pahin saastutus on kehittyvissä maissa. Jotta heillä on rahaa muuttaa kivihiili vähemmän saastuttavaan, heidän tarttee myydä meille jotain, eli meidän tarvitsee kuluttaa. Koska ensimmäinen asia, mistä siellä aletaan tinkimään, on päästöt. Fossiiliset on tasaista perusenergiaa ja halvinta, niin siellä on se heidän tulevaisuus, jos ei ole rahaa.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #22

Vettäkin ostetaan, vaikka sitä on täällä riittämiin ja muillekin myytäväksi. Kauppa ei aina ole järkevää, eikä raha aina mene hyviin tarkoituksiin.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #22

Eihän rahaa tarvitse ansaita muut kuin tavalliset työtä tekevät ihmiset. Rahaa tulee pankin seinästä ja uutta luodaan lähinnä myymällää velkakirjoja ristiin rastiin.
Rahan vaihtoarvo on aina suhteellistaa ja mitään todellista arvohan sillä ei ole. Raha on oikeesti olemassa vain korviemme välissä.
Mitä varten sanotaan kovaksi arvoksi? On se sitäkin. Tämän globaalin rahakuplan takeena on koko maailman väkivaltakoneisto.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #11
Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala Vastaus kommenttiin #23

On kyllä. Sen merkitys vaan on mitätön Suomen ja globaalissa mittakaavassa.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #26
Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #26

Onko kukaan arvioinut miten paljon kuuluu energia haittanurmikoiden "hoitoon"? Rakennuksilta edellytetään tiukkaa energialuokitusta mutta pihoilla saa rajoituksetta kuluttaa energia hukkaan.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #52

Englantilainen ystäväni hankki juuri nurmikonleikkuurobotin. Ilahtui kun osasi sen laittaa käyttökuntoon. Aika helppoa taitaa olla. Englannissa ovat ruohokentät aina olleet moitteettomassa kunnossa. Täällä ei niinkään. Vähäpäästöisin on hikihöylä. Niitä vain on vähemmän käytössä tänään.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #11

lisää ydinvoimaa, lisää kulutusta, lisää .......

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala Vastaus kommenttiin #29

Se on meistä riippumatonta. Maailma muuttuu ja me sen mukana. Energiaa tarvitaan näihin muutoksiin.

Ja jos kerran energiaa, niin vähäpäästöistä.

Ja jos kerran vähäpäästöistä, niin silloin edukasta ja joka tekee hyvin sitä energiaa.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #34

Maailma ei muutu itsestään. Tosin nykyisin tuntuu, että tämä tuhokoneisto joka pyrkii muuttamaan kaikki todelliset resurssit fiktiiviseksi rahaksi on jo ottanut vallan jota ei pystytä jarruttamaan enää.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala Vastaus kommenttiin #37

Ei muutu, mutta konkreatiaakin pitää olla ja osata suhteuttaa resursseihin. Ei me voida vaan istua ja odottaa ufomiehiä, vaan tehdä maailmaa paremmaksi niillä työkaluilla mitä meillä on käytössä. Silleen tapahtuu edes jotain pientä parannusta.

Jos jää odottaa jotain mahdotonta, ei saa mitään hyvää aikaiseksi koskaan.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #38

Meidän työkalut taitaa olla aika rajalliset.
Nimenomaan pitäisi suhteuttaa kulutusta resursseihin ja ottaa huomioon muutkin maapallon asukit ja tulevaisten elinehdot. Tänään vietetään maapallon ylikulutuspäivää. Suomalaisten oikeutettua osuutta sivutettiin jo keväällä.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala Vastaus kommenttiin #44

Niin on. Kulutukseen piuttuminen on globaalisti mahdotonta. Kulutuksen päästötaseeseen ei.

Mahdotonta on turha yrittää, toivo on siis siinä toisessa.

En ainakaan mimä voi mennä köyhälle filippiiniläiselle sanomaan, että lakkaa sikiämästä ja kuluta vähemmän, koska maapallo hajoaa. Se on eugeniikkaa.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #53

Mitä sitten syödään kun kaikki on muutettu rahaksi?

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala

Niin, kai tiedät että meillä on ollut jo pitkään ydinaseita rakentava firma keskellä Helsinkiä. Putinin mahtikäskyllä perustettu puulaaki. Arctech, eli ei mitään uutta itätuoksussa, maineessa tms. Hanhikivestä nyt tekee jotenkin oudon folioiden silmiin, että se on ydinvoimala. Ydinvoimala ei ole mikään ihmeellinen juttu, se on vaan vedenkeitin. Systeemi on itse asiassa aikaa helppo ja erittäin hyvän EROEIn omaava juttu. Juurikin sopiva osaltaan auttamaan ilmastonmuutoksen torjunnassa osin.

Oudolla veneellä on opeteltava pysymään pinnalla, ei se sen kummempaa ole.

"Russia’s nuclear attack on Europe Hungary deal increases reliance on Moscow."
- Päinvastoin. Maakaasun, öljyn ja hiilentoimitukset saa heti poikki ja noita ei järkevästi saada muualta kuin Venäjältä. Putin kun katkaisee fossiilit, niin sitten ollaan sormi suussa.
Putin jos hattuilee Hanhikivelle, niin meillä on 2 vuotta aikaa miettiä siinä sähköä tehdessä, että mitäs nyt. Jos ei keksitä, niin seurava lataus voidaan ottaa Westinghouselta tai Arevalta ja taas miettiä pari vuotta.

Putinin hakatessa Ukrainaa kaasuhanaa väännettiin joka päivä johonkin suuntaan, mutta ydinvoimalat onneksi toimi ihan normaalisit koko ajan.

Parhalahti ei ollut rosatomin järjestämä.

"Parhalahtipäivän järjestävät Pyhäjoen kunta ja yrittäjät, Parhalahden kyläyhdistys sekä Fennovoima."

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #12

Tuo linkki ylempänä jossa on raosproject viittaa kyllä tähän: RAOS Project Oy on Fennovoiman Hanhikivi 1 -ydinvoimalaitoksen toimittaja.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala Vastaus kommenttiin #30

Jeh. Mutta silti se ei ole parhalahtipäivän järjestäjä.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #12

Ohjustukikohtaakin olisi helppo perustaa keskellä pääkaupunkiseutua, tilat ovat jo valmiina ja sinne "valaistus- ja lavastetehosteita" kuskaavat kuormurit ei tarttis edes valkoisiksi maalata.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

"Onko kaikki mitä naapuri täällä tekee hyväksyttävä? Jotenkin tuntuu käsittämättömälle, että Putinin leirit tulevat Suomeen."

Itänaapurimme on kunnioittanut pian 100-vuotiasta Suomineitoa monin tavoin myös talvi- ja jatkotavan ja vaaranvuosien ja yya-pakkopaidan lisäksi. Pioneerit, Nashi, desanttidosentit, himaslobot, virallinen ja puolivirallinen praavda ja suora ja epäsuora uhkailu, kahdenvälinen 'molempia osapuolia yhdenvertaisesti hyödyttävä' kaupallisteknisteollinen yhteistyö...

Kuten tiedämme, Venäjä uhkailee Puolaa 'seuraamuksilla' jos se poistaa maassa vielä olevia neuvostomiehittäjien ylistyspatsaita. Mitenkähän Kreml suhtaututuu siihen, että meillä ainakin dosentti Jari Ehrnrooth vaatii Lenin-kulttia pois Suomesta - satavuotiaan Suomen pääkaupungissahan on yhä Leninille omistettu puisto, ja vaikka Iso P ei yleensä Leninin historiavaikutusta korostakaan, tässä tapauksessa kai patsaanpoisto kielisi paitsi neuvosto- myös 'venäjävastaisuudesta'? https://yle.fi/uutiset/3-9745373

IS kertoo tänään Venäjän puolustusministeriön virallista ääntä edustavan Zvezda-televisiokanavan laajasta artikkelista, joka on tuorein esimerkki Suomeen ja koko Eurooppaan kohdistetusta informaatiohyökkäyksestä. Tv-kanava vääristelee historiaa mm. näin: ”Suomi ampui Mainilan laukaukset ja provosoi talvisodan Saksan apurina” http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005309849.html

Mutta mitä Putinilla mahtoi olla mielessään lipsauttaessaan Suomen-vierailunsa alla tämän suomalaiskansojen kotiseutumöläytyksen:
http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/240411-p...

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Kuten Rautiainen tuossa totesi, kenenkään ei ole pakko lähettää lastaan sinne. Toisaalta venäläisten (myös lasten) kanssa on oikein helppo tulla toimeen, kuten moni suomalainenkin keikkamies tietää...

Joten turha pelätä tuota ydinvoimakytköstä. Sillä ei ole mainosarvoa suurempaa merkitystä tuossa ja kyllä suomalaisten kannattaisi myydä oma automaatio-osaamisensa Rosatomille joka tapauksessa. Se tulee olemaan yksi ydinvoima-alan suurimpia toimijoita maailmassa edelleen.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Suomihan on täynnään näitä kesäleirejä, järjestäjänä kunnat, seurakunnat, yhdistykset, kerhot liitot sun muut. Aiheena ja taustana useinkin jos jonkinlaista maailmanparannusta, -rauhaa ja puunhalausta. Tuskin siinä yksi ulkomaisen suuryrityksen järjestämä leiri pahemmin silmään pistää. Ellei sitä sitten tarkoituksella tikun nokkaan nosteta.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Tarkoituksella tässä nostettiin tikun nokkaan.
Tässä on ollut useita kirjoituksia jossa täysin spekulatiivisesti ikäänkuin varmana esitetään Venäjän laajenemispyrkimyksiä ja "todistetaan" uhkakuvia kenenkään puhumatta salaliittoteorioista.
Kun otetaan huomioon Ukrainaissa käytetyistä Trojan hevosen kaltaisista strategioista, on aiheellista spekuloida nykypäivän mahdollisista sodankäynnin keinoista. "Rautaa rajalle" ei todellakaan ole riittävä keino turvata maanpuolustus.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Olet oikeassa. Sotaa käydään henkisessä mielessä jo. Ainahan on näin tehty. Propagandaa levitetään, mutta myös muita keinoja käytetään. Kaikki keinot ovat selvästi sallittuja. On oltava hyvin varovainen. Olemmeko taas turhan sinisilmäisiä ja sallimme naapurilta kaiken. Hiljaa ainakin pysytään. Melkoisen puhuttava oli eilinen kuuden uutisten jälkeen tullut päivän kasvo. Ohjelmassa puhuttiin siitä, että Venäjällä on nostettu tikun nokkaan Mainilan laukaukset ja se, että Suomi teki aloitteen talvisodasta. Mehän tiedämme miten asiat olivat vai tiedämmekö. Puhuja vetosi suomalaisiin ja korkeaan koulutukseemme, jotta osaisimme informaatiovirrasta poimia ne asiat mitkä ovat luotettavia ja mitkä ei. Vaatii melko paljon, sillä meillä jokaisella on myös ennakkoluuloja litania.

mainila-propagandan julkistaja oli Venäjän puolustusministeriö, joka kyllä herättää melkoisia väristyksiä. Eiväthän venäläiset tiedä menneisyydestään totuutta, eivät täällä asuvatkaan kenties.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #40

Olen kuullut erinäisiä versioita Mainilan laukauksista, totuutta en tiedä. Tietääkö kukaan loppujen lopuksi?
Pitkään on tuntunut, että verkko kiristymistään kiristyy. Vanhana verkonselvittäjänä olen seurannut miten erinäisiä verkkoja kudotaan ja ne rupeavat olemaan jo aika kaikenkattavia.
Täytyy muistaa että nykyajan verkoissa viestit välittyvät salaman nopeudella. Viestintälogistiikka on täysin erilainen kuin toisen maailmansodan hierarkiset rakenteet.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #46

Kommunikoimme uusilla tavoilla. Se ehkä avaa myös uusia silmiä ja luo ymmärrystä myös siihen parempaan suuntaan ei yksinomaan kehitä sitä huonompaa suuntaa pahemmaksi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset