*

ILgron11 Ei riitä, että osaa nousta hevosen selkään, on osattava myös pudota.

Alexandria joutaa asiakaspalveluineen alimpaan h****ttiin

Mitä tehdään toimijalla, jonka ainoa tehtävä on ollut asiakkaiden rahojen ryöväys? Vuosia sitten minut huijattiin Alexandrian asiakkaaksi. Käppyröin esiteltiin valheellisesti miten rahaa karttuu, kun heidän kelkkaansa ryhtyy. Rahaa varmasti karttui, mutta ei asiakkaalle.

Seitsemän vuotta keräsin Alexandriaan eläkesäästöjä. Nippa nappa sain sinne laittamani takaisin tai siis verojen jälkeen en edes kaikkia saanut. Muualla olisi seitsemässä vuodessa karttunut jotain. Hyödynsivät verohyötyni, jonka sitten  valtiolle maksoin Alexandriasta takaisin saamastani pääomasta, kun eläkepäivät koittivat.

Jäin kiikkiin, josta yritin irrottautua sopimuksen tekoa seuraavana päivänä, kun Alexandrian toimia olin pohtinut.  Irrottautumisen piti olla mahdollista. Kun meni viemään eropaperia, Alexandria ei päästänyt irti. Juoni myyjä puhui ympäri.  Jossakin muistojen laatikossa vieläkin on paperi. Inho Alexandriaa kohtaan on suunnaton yhä.

Näin kertoo entinen Alexandrian johtaja : ”pankkiiriliike painosti ja houkutteli työntekijöitään myymään yhä enemmän sijoitustuotteita ”asiakkaiden eduista välittämättä”. Huijatuksi tuleminen ei siis ole vain oma vika. Olisin voinut todella käyttää rahani paremminkin ja tuntea oloni jälkeenpäinkin paremmaksi.

Huijaavatko eläkefirmat meitä muuallakin?  Eivät huolehdi eläkeläisistä niin kuin sopisi ja parasta olisi. Rahaa karttuu niihin, mutta keiden hyväksi sellaisia oikeasti säästetään? 

Monesti soitin noiden vuosien aikana ihmettelin miten säästöt eivät kartu. Mahtuihan joukkoon hyviä vuosia, jolloin muualla näytti menevän hyvin. Lupaukset petettiin. Minne rahat menevät? Näin Alexandrian tukevan formuloita. Tuinko siis niitä, vastoin omaa tarvettani. Sain mitkä kummallisimpia vastauksia, kun asiasta kyselin Alexandriasta. Mieleeni jäi yksi sellainen:”Jos et säästäsi, rahasi kuluisivat kuitenkin.”  Olisi pitänyt laitta ylös kaikki ne muut typeryydet, joita kuulin soittaessani, mutta kun olin niin vihainen, etten edes sitä osannut sitä tehdä. Anekdootteja olisi nyt käyttää, sill Alexandriassa vallitsee "omerta", sijoitusalan vaikenemisen laki. Asiakas olisi voinut puhua. 

Olsiko joku tässä yhteiskunnassa voinut   auttaa vai pitävätkö ahneet toistensa puolata?  Nyt Alexandria  asiakastylyttäjänä nousi esille HS kirjoituksessa ja Arvopaperissa.  Miksi vasta nyt?

HYVÄÄ JUSSIA KAIKILLE! 

https://www.arvopaperi.fi/kaikki_uutiset/alexandrian-ex-johtaja-hs-ssa-vallitsee-omerta-sijoitusalan-vaikenemisen-laki-6659007

 

http://www.hs.fi/talous/art-2000005262858.html

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Ajatus, että jollakin olisi " sinua" parempi sijoitusasiantuntemus ja "hän" antaisi sen " sinulle" hyvää hyvyyttään on tietenkin väärä.

Bisnes eli liiketoiminta on joskus määritelty yhdellä sanalla : " sinun rahat" eli miten saan Sinun rahat minun taskuuni, ei sen monimutkaisempaa mottoa liike-elämässä.

Nämä ´suoraviivaiset´ huijarit ( Alexandria ja muut..) toimivat aivan samoilla periaatteilla kuin pankkien ns. sijoitusneuvojat : haluavat Sinun rahat itselleen kuorruttaen sen vain paremmin kuin nämä pikkuhuijarit...

Ei siis mitään uutta auringon alla.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Kantapään kautta on ollut opittava kaikki. Enää en usko yhteenkään sijoitusneuvojaan. Soittelevat, mutta turhaan. En tartu mihinkään ja suosittelen muitakin olemaan tarttumatta verkkoihin, joita viritellään.

Toki Suomessa taloustuntemus on kansalaisilla kehno. Siinä täällä pitäisi saada oppia jo koulunpenkillä ja tarpeeksi, että jokainen osaisi ajatella ja selvitä ja kykenisi huolehtimaan itsestään ja läheisistään. Siksiköhän on helpointa elää valtion varoin. Omin voimin ei osata selvitä. Pienemmälläkin rahalla pärjäisi, jos osaisi keinot.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Alexandria on soitellut minullekin aikoinaan useita kertoja vuodessa ja kerran kävin siellä, kun ajattelin, että lopettavat soittamisen ja kivahan sitä on kuulla mitä kaikkea "bisnestä" maailmassa on olemassa.

Vielä parempi argumentti oli eräällä kansainvälisellä sijoitusyhtiöllä, joka soitti minulle Hong Kongista. Kun he olivat luopuneet toivosta saada kymmeniä tuhansia dollareita sijoitusrahaa, he päätyivät ehdottamaan "koeluontoisesti" 5000 dollaria ja lohduttelivat sanomalla, että "mitä nyt sinulle tapahtuisi vaikka sen menettäisitkin, et varmaan kuitenkaan joutuisi kerjäläiseksi kadulle". En tiedä oliko aivna parhaita myyntimiehiä vai oliko soittaja siinä tilanteessa jo niin frustroitunut.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Sama juttu kuin Juhalla, menin monen soiton jälkeen samoilla mielin, mutta en ottanut heiltä mitään säästösopimuksia. Kun selvisi että heidän aika oli mennyt turhaan haukkuivat minut.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Kukahan on minulle äsken Lontoosta soittanut? Ei ole ketään tuttua siellä.
Äskenhän oli ohjelma pankkien osakesalkkuhuijauksista.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Margareta ettei vain olisi soitto, johon odotetaan vastaussoittoasi, jolloin saattaisit joutua maksajaksi. Tuollaisian soittoja tuli ehkä noin kuukausi takaperin enemmänkin, Ne sitoivat ihmisiä suostumaan johonkin sellaiseen mistä ei edes annettu tietoa.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #7

Niitähän tulee, en vastasoita koskaan. Minulta katosi kaikki nimet puhelintiedot joku vuosi sitten kun vaihdoin operaattoria. uudelle sim-kortille kopiooitui vain sähköpostiosoitteet. siten eräs ystäväni loukkaanrui ilmeisesti minulle kun luuli,että olin nähnyt kuka on soittanut enkä soita takaisin.
Nyt latasin fonectan, se ilmoittaa soittajankin.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Onnittelut sitkeydestä. Sitä ei kaikilla ole näitä päättäväisiä ja takiaisiksi muodostuneita myyjiä välttääkseen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset