ILgron11 Ei riitä, että osaa nousta hevosen selkään, on osattava myös pudota.

Metro länteen 30-vuoden jälkeen

Espoon kokoomus vieroksui  jo lähes 30-vuotta sitten selkeän kannan ottamista metrokysymykseen. Ovatko kannat olleet sen selkeämpiä tuon ajan jälkeenkään?

 

Hitaita  ovat olleet päättäjien kiireet, kun sukupolven aika ennätti kulua ennen kuin ensimmäinen metroyhteys länteen alkaa vasta tänä vuonna olla  valmiina.  Ruoholahti - Matinkylä -osuuden liikennöinti alkaa 15.8.2016. Metro Matinkylästä Kivenlahteen valmistuu aikaisintaan vuonna 2020.

 

Eilen sattui käteeni paperille painettu HS, jossa päiväys 24.11.1986. Pääkirjoitussivulla oli otsikko Länsimetro ylitti kynnyksen. Kynnyksiä päättäjillä näyttää riittävän.  Pihistelläänkö rahaa siellä, missä  ei pitäisi? Ovatko päättäjät avokätisiä siellä missä ei pitäisi?

 

Metron on tarkoitus palvella säännöllisiä ja satunnaisia käyttäjiä pitkään. Metro on näppärä, mutta ehkä vain julkisen liikenteen käyttöön tottuneesta. Metro käyttöön tultuaan ehkä  vähentää espoolaisautojen tungosta Helsingin keskustassa.

 

Tällä hetkellä päällimmäisin huoli lie Espoon säästötoimet, jotka johtivat  Espoon asemien lyhenemiseen sen verran, että nykyisenkokoiset Helsingin metrojunat eivät sovi asemille. 

Miten tämä ongelma parhaiten ratkaistaan?

Yksi ehdotus on laskea idän metrokapasiteettia lyhentämällä metrojunia.  Lontoossa metrossa on pysäkkejä, joilla pitkästä junasta ei lyhyemmällä asemalla pääse ulos kuin tietyistä vaunuista. Lontoon metroa käyttäneenä ratkaisu ei ole häirinnyt.  Matkustajille jaetaan siellä ja heillä on riittävästi infoa olemassa. Ongelmaa ei ole ellei nyt satunnainen matkaaja sellaiseksi tiettyjen vaunujen kiinnipitämistä koe. Miksi sellaista ei voitaisi tehdä täälläkin?  Äkkiä matkustajat oppivat  toimimaan oikein. Miksi Itä-Helsingissä asuvien pitäisi kärsiä Espoossa säästösyistä tehdyistä ratkaisuista tai paremminkin saottuna virheistä?

Tuo ikiaikainen lehti murehti myös sitä mitä pahaa metro tekisi Tapiolalle.  Se nähtiin tuolloin Helsingin metron pääteasemana.  Silloin surtiin  myös puistojen kohtaloa ja maisemavaurioiden syntymistä. Parkkipaikatkin koettiin silloin ongelmaksi ja ongelmana ne lienevät jonkin aikaa vieläkin. Helsinki on Espoolaisten autojen parkkipaikka, mutta ehkä muutosta on tulossa.

Pitkään on mennyt ratkaisujen tekoon, mutta tänään metro nähdään jo lottovoittona tietyille alueille. Ehkä tulee vielä päivä, jolloin lännessäkin kaivataan pidempiä vaunuja, kun asukasluku kasvaa ja matkustajamäärät sen myötä.

 

http://www.lansimetro.fi/images/stories/lansimetrolehti/matinkyla-kivenlahti-lehti_1_2016.pdf

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat