ILgron11 Ei riitä, että osaa nousta hevosen selkään, on osattava myös pudota.

Huutava parkkipaikkapula pääkaupunkiseudulla

Oma kokemus parkkipaikkapulasta on tuore. Oli kiire Helsingin keskustaan. Nopein yhteys omalla autolla Puistolan asemalle ja junalla keskustaan, mutta mihin saa autonsa? Missä on riittävän pitkästi parkkiaikaa, että ehtii toimittaa kaikki asiansa?

 

Useampi parkkipaikka radan molemmin puoli oli täynnä tai lähes täynnä tai aikaa liian vähän tarpeeseen nähden. Tien reunuskin täynnä. Aamulla varmaan kiireellä jättäneet autonsa sinne, ehkä sakkopaikkoja.  Sattuma puuttui peliin ja yksi kapea reunapaikka oli tyhjä. Suunniteltu juna ehti mennä.  Yllätyslöytö auttoi pysymään aikataulussa.

 

Espoossa kodinhoitajille ei ole parkkipaikkoja. Tämä on koettu hoivakotivierailulla. Parkkipaikka lähes aina täynnä. Vierailijoille ei ole tilaa. Autoja on yksinkertaisesti liikaa tai oikeastaan parkkipaikat on mitoitettu väärin. Niitä ei tehdä riittävästi minnekään.

 

Kodinhoitaja voi joutua etsimään parkkipaikkaa puolikin tuntia. Miten siinä enää ehtii hoitaa sairaita ja heikkokuntoisia vanhuksia? Kaupungilta tai taloyhtiöiltä ei pysäköintilupia heru.  Tämän koen jo kiusanteoksi. Näin aika katoaa oikeasta asiasta sivuraiteille. Eivätkö päättäjät ymmärrä? Etuoikeus parkkipaikkaan tulisi myöntää työssään parkkipaikkaa tarvitseville, mutta että sakkolappujakin voivat saada, kun kiire painaa ja pakottaa.

 

Espoon kaupunki toimii näin. Onko muuallakin yhtä tiukkaa?  Työntekijä maksaa sakot muutoinkin pienestä palkastaan? Kuka sellaisessa työssä haluaa olla?

 

Kun ihmiset ohjataan julkisen liikenteen käyttäjiksi, miksi ei silloin oteta suunnittelussa huomioon kokonaisuutta? Parkkipaikka on osa sitä.

 

Näinkö tiukkaa on tässä tapauksessa lain noudattamine: ” laki ei mahdollista erikoisluvan antamista määräysten vastaiseen pysäköimiseen esimerkiksi kotihoidon ajoneuvoille”. Lakia pitäisi  silloin ehdottomasti muuttaa. Onko kaikessa näin tiukka lakipykälien tulkinta? Tulkinnastahan on kyse, mutta missä terve järki?  

 

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/382173-hoitajan-aika-kuluu-espoossa-parkkipaikan-etsintaan-jos-saa-sakot-ne-maksetaan-itse

 

 

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/228473-parkkisakkojen-maara-nousemassa-ennatyslukemiin

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Aikani painin saman ongelman kanssa. Sitten päätin vain yksikertaiseti alkaa käyttää junaa, koska yhteydet kuitenkin siedettävät. Omalla autolla asemalle 10 km.

Kympin lippu/sivu. Liput netistä kännykkään. Tasainen kulku IPadia selaillessa. Suoraan keskustaan. Ei hermoilua liikenteen ja parkkipaikan kanssa. Parkkimaksu vaikka Stockan alla ja bensakulut kalliimpi kuin junaliput. Hermo lepää ja aikaa kuluu itse asiassa vähemmän kuin omalla autolla keskustaan meno.

Kaikille tämä ei välttämättä sovi varsinkin, jos on useita käyntejä pääkaupunkiseudulla eri osoitteissa. Kunnan työntekijöiden ja jakeluautojen ongelmiin luulisi löytyvän joku ratkaisu.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Juna ehdottomasti hyvä ja nopea kulkuväline, mutta kaikilla juna-asemilla ei ole riittävästi parkkitilaa. Tietysti on siitä kiinni mihin aikaan sitä tarvitsee. Varhain aamulla lähtevälle voi hyvin vielä löytyä parkkipaikka. Sitten ovat nuo kahden-neljän tunnin paikat. Eiväthän ne työssä tai pidemmällä asialla viipyville riitä.

Pekka Iiskonmaki

Suomi on jännä maa. Oikein mikään ei onnistu Suomessa kunnolla. Kaikki jää aina puolitiehen.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Yksi asia kerrallaan. Tuosta pitäisi päästä isompien kokonaisuuksien hallintaan. Uskon, että ei ole ainut maa, joka näin toimii.

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Lisätään jatkossa rakennusten (tai rakennusryhmien, kuinka nyt vaan sopii) väliin ylimääräiset 50-200m. Ei tarvita maanalaisia parkkiluolia ja muita kalliita virityksiä.

Onhan se hassua, että Espoossa on pula parkkipaikoista. Tälläkin kerrostaloalueella on vaikka tuosta alkaa kilometrikaupalla metsää...

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Mitenkähän nopeasti nykytilanteesta päästäisiin parempaan parkkipaikkatasoon?

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #8

#8
Tilanteen vakavuuden huomioiden on autoveroa pakko korottaa.

Käyttäjän MikkoNiska kuva
Mikko Niska

Vaikka pysäköintipaikoista usein on konkreettinen pula, ja on ymmärrettävää että joissakin paikoissa peritään pysäköinnistä maksua, olen kuitenkin ryhtynyt tekemään ostopäätöksiä osittain sen nojalla, miten pysäköintivihamielinen jokin kauppa on.

Mikäli näen monenkirjavia pysäköintiyhtiö-se-ja-se - kilpiä, jatkan matkaani. Olen löytänyt tarvitsemani muualtakin, enenevästi paikoista joissa tämä pikaverotuksen muoto ei esiinny häiritsevässä määrin.

Kokonaan toinen asia onkin, että yhdyskuntasuunnittelussa leijaillaan pilvilinnoissa, joiden mukaan autoilua ei ole tai se pitää kategorisesti estää, muun muassa tahallisesti suunnittelemalla alueita joissa pysäköintiä ei ole joko laisinkaan järjestetty tai se on nähtävissä kerrassaan riittämättömäksi reaalitarpeisiin nähden.

Ei tähänkään ilmiöön yksinkertaista ratkaisua ole, mutta liike-elämän varsinkin tulisi harkita miten innokkaasti lähdetään tähän pysäköintifirmahuumaan mukaan. Se voi pahimmillaan vaikuttaa ostokäyttäytymiseenkin.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Joskushan liikkeet tarjoavat asiakkailleen ostoksia vastaan lappuja, joilla pysäköintimaksu hoituu. MInä suosin julkisia siellä missä julkista liikennettä on lähes joka tarpeeseen. Kaikkialla ei ole. Sitähän on ajettu alas vuosikymmeniä haja-asutusalueilta ja taksikulut ovat huimia.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ja tuollainen lainsäädäntömuutos ei sitten vissiin onnistu muun muassa siksi ettei sitä ole mainittu hallitusohjelmassa. On tainnut terve järki haihtua tästä maasta.

Muualla maailmassa on muuten ihan vain liityntäliikennettä ajatellen rakennettuja rautatieasemia.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Parkway_rail...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Kiitos tuosta hallitusohjelman nostamisesta esille. Sehän vaikuttaa tänään lähes kaikkiin poliitikkojen tekemisiin. ;D

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Vhreät haluavat maailman ilman autoja. Poistamalla parkkipaikat autotkin katoavat. Hesarissa ja Aamulehdessä on ollut haavekuvia taloyhtiöistä ja kortteleista ilman p-paikkoja, vastuutonta suunnittelemista kun kadunvarret täyttyvät autoista.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Etten sanoisi ajattelematonta, sillä maailma muuttuu ja tarpeet sen mukana. Hetken mukaan toimiminen ei ole paras tapa hahmottaa asioita.

Mietin jopa sitä voisiko netin kautta nähdä tiedot vapaista parkkipaikoista. Nyt jo voi maksaa parkin älypuhelimella, miksi ei tieto vapaista parkkipaikoista olisi jaossa. Niinhän on ravintoloistakin lähitienoolla, jossa sattuu liikkumaan. Toki parkkitilanteet muuttuvat vikkelästi, mutta silti, miksi ei?

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Irja hyvä. Ensiksi ajattelin kirjoittaa, että muuta tänne Kaarinaan. Onneksi ymmärsin lukea tarkemmin.

Olen eläkkeellä, mutta teen näitä vammaisavustajan juttuja, toki jo vähemmän.

Akuutin päivystyksessä sattui aikoinaan "hassu" juttu. Nopeasti Turkuun uintiavustajaksi. Ei kun menoksi sain parkkipaikan muutaman korttelin päästä. Ei siinä mitään en vain hiffanut, että aika oli parkkikortille tunniksi.

Ehdin juuri ja juuri "asiakkaan luokse" samaan aikaan kun invataksi pysähtyi pihaan. No minne mentiin, Kaarinan uimahalliin tietenkin, vilkutin taksista vaimolleni, joka kävelytti koiraamme siinä uimahallin ja kotimme vieressä.

Fysiikka oli jo valmiina ja odotteli asiakastani ja itse pulahtelin omia juttuja. Takaisin Turkuun ja lykkäsin kaverin asuntoon. Kaikki jees paitti parkkisakot.

Arvaa hatuttiko, itseasiassa ei yhtään, tilanteen ironia on liian maukas. Maksoin sakot mukisematta

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Porvoossa muutama vuosi sitten asuessamme, pöräytimme itäkeskukseen, jossa oli runsaasti jopa ilmaista parkkitilaa- ei tiedä onko enää. Sitten metrolla 12 min. keskustaan.
Lienee ratkaisu myö länsimetron synnyttyä, jos parkkitilat siellä junaillaan oikein.

Käyttäjän MikkoNiska kuva
Mikko Niska

Ainakin Itäkeskuksessa, Sellossa ja mikähän se yksi kauppakeskus Turuntien varressa Matinkylän kohdalla - niissä on ilmainen pysäköinti. Ja Myyrmannissa.

Niinpä ne vähäiset asiakkuusrahavirrat, jotka kykenen generoimaan, päätyvät niihin ostoskeskuksiin. Sen sijaan moni kivijalkakauppa kaupungissa jää paitsi.

On totta, että joitakin tapauksia lukuunottamatta pysäköinti on kohtuullisen hintaista maksullisilla alueilla. Ainakin ostosten loppusummiin verrattuna. Mutta tässä "boikotissa", jos sitä niin haluaisi kutsua, on enemmänkin kyse reaktiosta pysäköintivihamieliseen ilmapiiriin.

Moni on seurannut myös näiden "pysäköintifirmojen" edesottamuksia mediassa. Kun ei muuta kuluttajana voi, niin ainakin äänestää (kumi)jaloillaan.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Iltalehti kirjasi muutama vuosi sitten ilmaiset pysäköintipaikat. Monikaan ei lie enää ilmainen. Tämän lehden listaa voisi olla hyvä käydä läpi ja etsiä mahdollisia uusia ilmaisia, jos niitä lie edes syntynyt. Kännykällä on vaivaton maksaa pysäköinti. Se sentään helpottaa ja näin voi välttyä myös turhilta lappuliisojen viesteiltä.

http://www.iltalehti.fi/autot/2014111418646991_au....

Liekö laivamatkalle lähtijöille varattu riittävästi parkkitilaa satamien yhteyteen? Lentokentälläkin parkkitilanne on muuttunut melkoisesti.

Toimituksen poiminnat