ILgron11 Ei riitä, että osaa nousta hevosen selkään, on osattava myös pudota.

Merkittävä lentokenttä vailla seuraajaa

Mikä on tällainen valtio, joka pistää historiaansa pirstaleiksi?  Nyt ei riitä, että piiloudutaan Valtion selän taakse. Päätöksentekijöiden nimet  ja oikeat motiivit on saatava esille.

Malmin lentokentän säilyttämisen puolesta on taisteltu pitkään. Sen edestä syntyi kuntalaisaloite, mutta ei  13 000 nimestä ollut apua, kun  historiatajuton porukka häärii Malmin lentokentän tuhoamisen takana. Kaikkien kansalaisten adressissa Malmin lentoaseman säilyttämiseksi oli yli 70 000 allekirjoitusta.

Malmin historiallinen lentoasema on ainoa vapaalla aikataululla palveleva kansainvälinen lentoasema 150 km säteellä pääkaupungista ja lentosuoritteiltaan Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä.

Suomen Ilmailuliitto pitää Malmin lopettamista vääränä johtopäätöksenä. Miksi mikään ei auta. Monenko päättäjän tahto Malmin tuho on? Eikö kansalaisten sana paina mitään tässäkään asiassa? 

”Helsinki-Malmin lentoasemaa korvaavaa lentopaikkaa selvittävä ryhmä” (LVM raportit ja selvitykset 1/2015) ei vastaa ministerin työlle asettamaa tavoitetta. Tämä ryhmän työstä julkaistu raportti ei ole Suomen Ilmailuliiton tahtotilan mukainen, vaan on työryhmää vetäneen ministeriön virkamiehen yhteenveto asiasta.

LVM:n työryhmän lopputulos vahvistaa: korvaavaa vaihtoehtoa Malmille ei ole. Tapetaanko näin nuorten mahdollisuus pääkaupunkiseudulla ilmailuharrastukseen?

Onko ilmailumme  tulevaisuudessa kuollut ala?

Mitkä ovat todelliset syytlakkauttamiseen, kun asuntorakentamisen tarve ei näytä aidosti sellaiselta, vaikka päätöstä Malmin kentästä on perusteltu alueen siirtämisellä Helsingin kaupungin asuntotuotannon tarpeisiin.  Keskustan työvaliokunnan kannanoton mukaan Helsingin kaupungilla on jo ilman Malmiakin kaavoitettavaa maata reilusti yli 100 000 asukkaalle.

Miksi Helsinkin uhraisi 12 miljoonaa euroa Malmin lentokentän maihin ja rakennuksiin ja rakentaisi alueelle asuntoja 25 000 ihmiselle, kun  parempia maita on muuallakin ja Malmin lentokenttäalueelle joudutaan upottamaan omaisuuksia, jotta saastuneen suon päälle voidaan rakentaa ja  mitä tapahtuu pohjavesille?

Onko  yksityiset bisnekset  ja edut näissä päätöksissä takana?

Nauloja Malmin lentokentän kirstuun ovat ainakin  olleet iskemässä:

Ministeri Anne Kyllönen

Ministeri Paula Risikko

Liikenneministeriön tiedotteen allekirjoittajat: osastopäällikkö, ylijohtaja Minna Kivimäki sekä yksikön johtaja Risto Murto

Ilmailuliitto haluaa myös tietää liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) kannan Malmin ja suomalaisen ilmailutaidon säilyttämisestä. Onko mministeri Bernerin kanta sama kuin edeltäjiensä?

Keitä muita tällaisiin päättäjiin kuuluu?

 

http://www.nurmijarvenuutiset.fi/artikkeli/324497-nyt-tuli-valtiolta-viimeinen-naula-malmin-kentan-arkkuun-asia-loppuunkasitelty

http://www.malmiairport.fi

http://ilmailu.fi/uutiset/tiedote-suomen-ilmailuliitto-pitaa-malmin-lopettamista-vaarana-johtopaatoksena

http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/valtion-paatokset-vetaytya-malmin-lentokentalta-laillisia-ja-lopullisia

http://www.malmiairport.fi/19-2-2015-hallitukselle-tehty-kirjallinen-kysymys-helsinki-malmin-lentokentan-sailyttamisesta/

http://kuntalehti.fi/kuntauutiset/talous/keskusta-ei-antaisi-malmin-lentokenttaa-asuntotuotannolle/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Helsingin Sanomatkin oli kentän puoltajien asialla. Auttaako mikään. 300 työpaikka nytten ja enemmänkin voisi tulla, mutta onko sillä merkitystä päättäjille. Mitä jäärän hommaa tämä oikein on? En ymmärrä yhtään. http://www.hs.fi/kaupunki/a1305990961353

Ny tpoliitikot saatava kertomaan mediaan mistä oikein on kyse. Mitä voimia taustalla on?

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia

Hyvin kirjotettu!

Sulla on tuossa nuita isokenkästen politiikkojen nimiä, ooks jakanu niile tätä plokia ja laittanu sähköpostia.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Odotanpa lehtien tekevän hiukan tutkivaa journalismia ja selvittävän syitä ja taustoja ko. henilöistäkin Malmin päätöksenteossa. Oletan myös, että kun nimi esiintyy, joku avustaja saattaa tarttua juttuun ja välitää tietoa.
Jos niin ei tapahdu, niin mietin miten seurataan mitä ministereistä ylipäätäsä kirjoitetaan.

Työpaikallani oli aikanaan käytössä lehdistöseuranta. Tärkeät aiheet saatiin näin haaviin ja tiedettiin missä lehdissä ja mitä kirjoitettiin määrätyistä aiheistas. En ole aivan varma onko samanlaista kaupallista seurantaa enää edes olemassa, mutta jotenkin luulisi aiheen olevan sen verran tärkeä, että yhä toimisi. Uudistuneena varmaankin.

Löysinpä tällaisen palvelun: sähköinen mediaseurantapalvelu. Se bongaa verkosta uutisia tietyllä hakusanalla ja tekee listan kaksi kertaa päivässä. Enää ei siis leikellä painetuista lehdistä juttuja vaan ilmeistä on, että kaikki tai lähes kaikki tapahtuukin sähköisesti. Ihan kaikki lehdethän eivät ole sähköisessä muodossa vielä.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Kyllä se Jyväskylän Tikkakoskenlentokenttä puhisee täällä hengissä lopetusuhasta, tappiollisen toiminnan ja vuorojen vähentämisestä huolimatta. Viimeisen kolmen vuoden aikana matkustaja luvut ovat kuitenkin nousseet (2014 nousua oli n. 10%) vaikka ovatkin yhä vain puolet 2000-luvun alusta mm vähentyneiden lentovuorojen ja skandinaavian lentojen loppumisen takia. Tsemppiä kuitenkin malminkentän kanssa.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Vaikka noita jättikoneita nyt Finskillekin tulee, uskoisin pienkoneillakin yhä olevan oma paikka liikenteessä.

Mietinkin tänään minkä verran nuoria naisia ja miehiä on ajan mitaan koulutettu lentäjiksi Malmilla ja kuinka moni on saanut laskuvarjokoulutuksen siellä. Tällaiset tiedotkin valottaisivat asiaa hiukan lisää. Mitä kaikkea muuta liittyy Malmin lentoaseman toimintaan?

Kyllähän noilla pienemmilläkin kentillä on oma roolinsa. ONko varaa siltikään luopua kentistä?

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Hyvä kysymys viimeisenä. Sitä hintaa ei koskaan tiedä ennenkuin on myöhäistä, halusin vain antaa hyvän esimerkin sitkeästä pienkone kentästä ja vaikkei sieltä olekkaan enään lentoja muihin pohjoimaihin niin tilaulentoja tikkakosken kentältä lähtee mm Canarialle, Turkkiin, Israeliin, Kyprokseen, Bangkokiin ja Phuketiin.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #10

JOs kenttä toimii noinkin laajasti, miten määritellään sen kannattavuus/kannattamattomuus? Mikä taho vastaa kentästä?

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #11

Finavian monopoli, kaiketi yhtiön mielestä matkustajia ei ole tarpeeksi joten lentoja on karsittu. Myöskin lennot ovat kalliimpia kuin bussimatka helsinkiin ja lento helsinki-vantaalta yhteensä.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #12

Monopoleja puretaan, joten ehkä lentäminenkin sitä kautta muuttuu. Löytyisikö Finavialle kilpailija kuten löytyy VR:lle jo.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #13

Empätiedä, VRn seuraajaksi keskisuomeen tulee diselpussit ja nelostietä kehitetään henkilöautoliikenteen parantamiseksi. Ehkä se onnibussista tuled finnavian kilpailija kunhan helsinkitunneli ja merenkurkun silta avataan. Jotenkin vain tuntuu etteise kilpailu ole jokatapauksessa se paras juttu sillä kättäisin mieluummin junaa kuin bussia matkustamiseen.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #14

Minäkin suosin junaa. Helsinkin Karjaa väliltä ollaan viemässä Y-juna. En näe siinäkään mitä viisautta. Pitäähän täällä pitkien etäisyyksien maassa päästä liikkumaan eri tavoin.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #15

Suosisisin itsekkin toki junaa suomensisäisessä liikenteessä mutta keskisuomen rataosuuksien vuoroja ollaan vähentämässä ja maakunta on muutenkin kaukana y-junasta ja pohjanmaan radasta. Sensijaan maakunnassa ollaan laittamassa rahaa nelostien ja henkilöautoilun parantamiseksi.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #16

Meillä on ollut perinteisesti hyvä julkinen liikenne. Miksi siis sijoitetaan henkilöautoiluun. Minusta julkista puolta voisi kehittää kutsu suuntaan ja se voisi palvella syrjäseutujakin paremmin.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #17

Kyllä kutsupalvelua ainakin mietitty jyväskylässä, mutta taksiin verrattava matkahinta tulisi käyttäjille kalliiksi, sensijaan moottoriteiden ja tieliittymien parannuksiin on luvattu isotuki. Tuki on oltava suurikin kun velkainen jyväskylä aikoo rakennuttaa kiertotien vaajakoskelle, kehittää kirrin osuutta, rakennuttaa puuttuvat kehätiet ja jopa siirtää rantaväylän paikkaa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllähän tämä on täysin takaperoista logiikkaa:
"Korvaavaa kenttää ei voida osoittaa"
"Valtion päätökset vetäytyä Malmin lentokentältä laillisia ja lopullisia"
http://www.lvm.fi/tiedote/4446806/valtion-paatokse...

Tällaisessa päätöksentekotyylissä ei ole päätä eikä häntää, mutta ei Malmi-sekoilu valitettavasti yksittäistapaus ole.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Kansalaisten näkemyksillä ja mielipiteillä ei ole mitään merkitystä. Minusta Suomesta puuttuu kansalaisyhteiskunta ja kansalaisten vaikutusmahdollisuudet ovat olemattomia. En ymmärrä näitä vallankäyttäjiä. Siksi haluan nimet esille, jotta olisi tiedossa keitä ei ainakaan pitäisi äänestää. Toivon, että näin on yhä useampien päätösten kohdalla.

EU:n puitteissakin kansalaisaktivistit ja lobbarit voivat vaikuttaa siihen mitä tapahtuu, mutta täällä ei sellainen ole tapana. Poliitikoilla on paljon oppimista.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllä täällä mennään yhä tsaarinaikaisilla perinteillä, vaikka kaikki eivät sitä huomaakaan.

Terv. KK

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #8

Totta, tuota naapurin systeemiä eilen lenkillä pohdin ja sen vaikutusta siihen miten nyt toimitaan. Miten vaikea on päästä irti vanhasta? Kasvatus vai kansan luonne? Ehkä uudet tulijat muuttavat tältäkin osin tätä maata. Ikuinen nöräily ja taipuminen kaikenlaiseen vallan tahtoon ehkä muuttuu ja ehkä demokratiakin alkaa toimia. Pitkä matka vielä.

Toimituksen poiminnat