*

ILgron11 Ei riitä, että osaa nousta hevosen selkään, on osattava myös pudota.

Metsäinen ja kallioinen Laajasalo

  • Yhdistettäisiinkö kaupunginosat? Näkymä Laajasalosta keskustaan.
    Yhdistettäisiinkö kaupunginosat? Näkymä Laajasalosta keskustaan.
  • Rantoja riittämiin.
    Rantoja riittämiin.
  • Kaupunginosat yhdistävä siltako tässä?
    Kaupunginosat yhdistävä siltako tässä?

Laajasalo on lähellä ja kuitenkin kaukana Helsingin keskustasta. Alue näyttää  hiukan samalle kuin alueet kehä III toisella puolella. On metsää ja kallioita missä kirmata- Lisäksi merenrantaa on runsaasti.  Laajasalo on  kuin laajaa saloa. Yhteydet Helsingin keskustaan ovat mutkikkaat ja aikaa vievät. Yksi julkinen väline ei keskustaan pääsemiseksi riitä.  

Miksi yhteyksien rakentamista ei vauhditeta?  Miksi suunnittelijan mielessä on vain pyöräily, kävely ja ratikkasilta? Miksi ei samalla autoyhteyttä?  

Laajasalon länsiosaan on tulossa Kruunuvuorenrannan kaupunginosa. Kruunuvuorenrannasta on linnuntietä Helsingin keskustaan vain kolme kilometriä, vain reilun vartin päässä keskustasta. Helsingin keskustaa voi nyt ihailla ja haikailla  rannoilta.

Tervasaaren ja Kruunuvuoren välille on kaavailtu siltayhteyttä Korkeasaaren ja Sompasaaren kautta. Siltayhteys muuttaisi Kruunuvuorenrannan esikaupungista osaksi kantakaupunkia ja lyhentäisi matka-aikaa merkittävästi. Kun silta tulevaisuudessa toivottavasti toteutuu, matka Kruunuvuorenrannasta lähemmäs keskustaa taittuisi raitiovaunulla tai pyörällä parissakymmenessä minuutissa. Saataisiin näin meillekin pitkä ja näyttävä silta.  Ties mitä hauskaa siitä irtoaisi ja miten virkistäisi kaupunkikuvaa.

 Ennen siltayhteyttä alueelle pyritään toteuttamaan väliaikainen vesiliikenneyhteys. Miksi vain pyritään? Miksi ei sanota, että sellainen toteutetaan?

Lontoossa Greenwich on vesibussiyhteyksien päässä Lontoon keskustasta. Thamesia pitkin yhteys toimii hyvin ja pysäkkejä matkalla on paljon. Rannoilta asukkaat pääsevät näppärästi liikkumaan Lontoon eri osiin. Siinä voisi olla yksi malli liikenteen parantamiseksi, eikä sellaisen liikenneyhteyden luominen viene aikaa ellei  byrokratia nouse isoimmaksi ja työläimmäksi esteeksi?  Toki Thames on talvellakin auki. Kruunuvuoren selän väylä olisi  talvella aukipidettävä. Olisiko yhteys tätä tietä pysyvä vaikka silta lopulta rakennettaisiinkin?   Eikö silta olisi hyvä kohde Helsingille työllistäjänäkin?

Silta on suunniteltu. Päätöstä sillan rakentamisesta ei ole tehty, mutta kilpailulla on haluttu selvittää, millaisia mahdollisuuksia on saatavilla. Voittanut siltaehdotus lienee nyt YVA-prosessissa. Siinä  käsitellään eri vaihtoehtoja Kruunuvuorenrannan liikenneratkaisuiksi. Miten kauan tällainen vie?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Mitenkä sillallla liikkuminen hoidetaan talvella? Voiko englantilainen sillan suunnittelija olla ollut kyvykäs ajattelemaan meidän säätilaa ja kylmää kyytiä sillalla talvella, tuskin.
Miten tuollainen ehdotus sitten valittiin voittajaksi. Eikö päättäjillä ole minkäänlaista kykyä harkita sillan kykyä palvellla kaikkina vuodenaikoina ja monenlaisissa olosuhteissa.
Ahdetaanko Kruununhaka? Minne sillan näppärimmin ja toimivimmin ehdoin pitäisi johtaa?

Käyttäjän MikkoBothas kuva
Mikko Bothas

Itse asun Laajasalossa ja käyn töissä Pitäjänmäellä. Julkisilla matka suuntaansa kestää noin tunnin, yleensä kauemminkin jos vaihdot eivät osu nappiin. Ainoa järkevä tapa matkaan on tällä hetkellä auto. Silläkin matkatessa Herttoniemenrannan liikennesumppu on äärimmäisen ruuhkainen aikasyöppö. Kruunuvuoren rakentamisen myötä tilanne vain pahenee. Laajasalolaisille olisikin tärkeää päästä autolla Itäväylälle jollain järkevällä tavalla. Siltayhteys Kalasatamaan auttaisi keskustan ja lännen suuntaan matkaavia, mutta se pitäisi ehdottomasti tehdä sekä autoille, että kevyelle liikenteelle Lauttasaaren sillan tapaan.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Tällaisia kommentteja kaivattaisiin varmaan lisää. Ovatko kaikki tyytyväisiä nykytilanteeseen? Onko kaupunki kysellyt asukkailta liikenteestä ja sen sujuvuudesta? Hyvä Mikko!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset