ILgron11 Ei riitä, että osaa nousta hevosen selkään, on osattava myös pudota.

Savikauppias ja sähköntuottaja

Huijauksille on tyypillistä, että niissä vedotaan ihmisten haaveisiin.  Näin myydään kosmetiikkaa, osakkeita ja kaikenlaista muuta. Kaikilla  ei ole valmiuksia tai halua ottaa tarjouksena ja myynnissä olevista tuotteista  selvää tai edes kykyä vastustaa aktiivista myyjää.  

Aktiivinen nuori mies asetti  syötin viime viikolla. Hän tuuppasi käteeni pienen lahjan kävellessäni kauppakeskuksessa.  Seurauksena, että hän vikkelästi  astui vierelleni ja uteli jo  englanninkielen taitoani. Tämä toimikin sisään heittona.  Kiire poltti kannoillani, mutta aikaa ei  menisi tutustumiseen kuin vain muutama minuutti. Kyse oli  kuolleen meren mudasta, jota oli siistissä purkissa. Hän otti sitä lastaan ja  vain hetki sitä oli jo toisella poskella ja leuassa.  Aine ei näyttänyt mudalta, vaan mustalta mönjältä.  Peili käteen ja sitten tarkkailemaan miten iho elpyisi silmissä. Mitään ei tapahtunut, mutta muta sentään lähti ilman reipasta pyyhkimistä. Kävi ilmi, että paperiliinan sisällä oli magneetti, joka ilmaisi musta töhjän näppärästi.

Mies uskotteli, että näin ihohuokosista vedetään pois kaikki kuona. Tein lähtöä ilman ostoaikeista. Hän tivasi:" mikä estää hankkimasta purkkia hinta (125 euroa ja vuodeksi mönjää) vai sen laatu." Vastaus oli  molemmat.

Myöhemmin  tilanne pyöri mielessä.  Kauppias oli yrittänyt myydä rautajauhetta, jonka sekaan oli laitettu voidetta ja mitä lie muuta mönjää. Kuinkahan moni on langennut syöttiin? 

Myöhemmin iho leuassa reagoi ja  kutisi.  Oliko hän tarjoillut samalla myös ihottumaa?

Naapurin eläkeläisen pöydälle on ilmaantuntu laite, joka mittaa hänen asuntonsa sähkönkulutusta. Hän on ihastunut siihen ja tarjoukseen, jolla hän voi alkaa sähköntuottajaksi. Hän on valmis uuteen bisnekseen. Ehkä me naapurit olemme sen maksajia vai ovatko sähköyhtiöt todella kehittäneet keinot asiakkailleen tuottaa sähköä kollektiivisesti ja kannattavasti ihan myytäväksi asti?

 Naisten turhamaisuudelle myydään turhia  tuotteita. Niin niitä myydään miestenkin turhamaisuudelle. Eläkeläiset eivät ole turvassa.   Muun muassa sijoitustuotteita myydään niille, joilla ei ole kykyä ottaa selvää, mutta on halua ja toive rikastua ja elää sitten lopun elämästä onnellisena ja varakkaana.   Miksi ihmistä on helppo huijata? Miksi houkutukset vetävät puoleensa? Tuleeko ikäihmisistä muita helpommin  huijauksen kohteita?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Jaakko Paavilainen

Itse tutkin vuosi sitten Väli- ja Keski-Amerikan maiden metsänkasvatusmahdollisuuksia sijoitusmielessä.

Neljästä 'yrityksestä' kaksi oli suoria huijauksia, kolmas antoi niin huonon tarjouksen, että sitä voisi hyvin jo pitää jo täytenä vedätyksenä/huijauksena, jonka metsätalousihminen kyllä havaitsi, mutta metsätalouteen perehtymätön todennäköisesti ei vielä huomaa.

Neljäs yritys oli OK.

Sen johtokunta, sijoittajat ja ylempi henkilöstö olivat Pohjois-Amerikkalaisia; USAsta ja Kanadasta. Työntekijät paikallisia.

Kyllä näissä asioissa tulee ollla tarkkana; etenkin kehittyvissä maissa.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Kiitos. Kerrot merkittävistä huijauskohteista. Tällaisesta tulee mieleen aikanaan työkavereiltani merkkivuotena saama lahja, joka liittyi metsään. He oliva pistäneet lahjarahaa metsätilkkuun, jossakin, olikohan juuri Etelä-Amerikassa. Näin saamani paperin mukaan omistin tilkun suojeltua metsää. Tässäkin lie huijaus kyseessä. Joku oli keksinyt oivat keinon kartuttaa omaisuuttaan?

Jaakko Paavilainen

"saamani paperin mukaan omistin tilkun suojeltua metsää"

Jos paperit sanoivat, että se oli suojeltua metsää, niin sitten se oli suojeltua metsää. - Ei siis varsinainen kusetus; ostajat eivät ole vaan ymmärtäneet, mitä olivat ostamassa, tai jo ostaneet.

Omien esimerkkieni 'kohta kolmonen':

Kyseessä oli tiikkipuuviljelmä Panamassa.

Vedätyksessä luvattiin kyllä suuria tuottoja, mutta alkusijoituksen hinta oli aivan järkyttävän korkea...

Sillä yritettiin siis uunottaa hyväuskoisia perusihmisiä, joilla esim. perintörahat polttelivat taskuissa.

Kaikkea hyvää luvattiin; biodiversiditeettiä ja hiilinielua ja eettistä sijoitusta ja rauhaisaa mieltä vedätettävälle...

www-sivusto oli uskomattoman hieno; todennäköisesti näyttävin sivusto metsäalalta Etelä-Amerikoiden suhteen.

Ja www-sivuille päädyin kansainvälisen/maailmanlaajuisen mainoskamppanjan mukana, eli rahaa oli kyllä poltettu vedättäjän puolesta.

Sitten itse firma:

Viljelmä Panamassa, firman postilaatikkokonttori Lontoossa ja itse omistaja Thaimaassa... Eli ties miten olisi käynyt rahoille vuosikymmenten päästä, jos tuohon olisi mennyt mukaan..?

Lisätutkimuksia netin kautta:

"Firma omistaa kyllä viljelmän Panamassa, mutta kyseessä oli niin pieni määrä-ala, ettei hommasta voinut saada mitenkään metsätaloudellisesti kannattavaa businesta..."

Ja myös suoranaista huijausta jo epäiltiin usealta taholta...

- Jätin väliin.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Onneksi olkoo. Teit varmasti oikean päätöksen. Kaikilta sellainen ei onnistu. Noita Nigerian ja muita kerjäyskirjeitäkin vielä tulee sähköpostiin. Onneksi on ohjelma, joka ilmoittaa roskaposteista, mutta kyllähän nuo huijarit aina keksivät uusia keinoja löytää itselleen "rahoitusta".

Käyttäjän procedescio kuva
Jouni Kari

Tämä videolinkki ei välttämättä päde tähän kuvailemaasi tapaukseen Irja. Aika paljon herätti ajatuksia, kuinka tärkeää on totuus ja kuinka sisäänrakennettuna meille yhteiskunnassa on se kolikon kääntöpuoli.

http://www.youtube.com/watch?v=P_6vDLq64gE

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Katsoimpa linkin takaa löytyvän videon ja se herätti ajatuksia. Valehtelun yleisyys ja sen tunnusmerkit siinä paljastuivat. Tulipa mietittyä samalla omaakin tapaa toimia, elekieltä ja tilanteita, jotka aiheeseen linkittyvät.
Minusta tällä linkillä on ilmi selvä yhteys huijaamiseen (lievempi sana kuin valehtelu); kukin tekee sitä omalla tavallaan ja jo varhaisista vuosista alkaen, ihan presidenttejä myöden. Tuli Himasjutut ja Katainenkin mieleen.
Osaisipa vain tulkita paremmin nähtyjä uutispätkiä, voisi ehkä silloin lukea eleistä ja ilmeistä mitä esimerkiksi poliitikot oikeasti ajattelevat. Tutkijanhan pitäisi olla totuuden etsijä, mutta kuinkas onkaan?

Käyttäjän procedescio kuva
Jouni Kari

Politiikasta en osaa sanoa. Lisäksi tuo sininen kirja-asia on ollut tähän mennessä lähinnä muiden kertomana, kuin tutkijan itsensä, joten siitäkään on vaikea kommentoida.

Jos voin jotain olettaa, niin se lienee tehty ns. "bona fide".

Yllättävän paljon näyttää olevan sellaista "syyllisen etsintää" hyvin monessa yhteydessä. Se ei ole ainakaan etsijöile itsellen hyväksi. Siitä olen varma.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #7

Olen samaa mieltä. Takaa-ajo on menossa. On kummallista miten siihen useinkin päädytään. Ensin valtaa ei uskalleta ottaa, kun löytyy sellainen joka sen tekee niin sitten käy näin.

En ota kantaa minäkään siniseen kirjaan tai muuhun mitä Himanen on julkaissut. Sellaista löytyy ja sen tutkimuksen arvoa ei kannta lähteä osaamaton arvioimaan.

Nuo valhe ja huijaaminen sanat ovat itsessään tärkeitä, myös niiden perustalla oleva ihminen ja toiminta: hyötyminen, miellyttäminen,oman tahdon toteuttaminen jne. Väärä sana tai väärä todistus on tätä päivää, jopa oikeudessa tuntuu olevan lupa siihen. Tässä suhteessa maailma on muuttunut valtavasti tai ainakin sille tuntuu.

Käyttäjän procedescio kuva
Jouni Kari Vastaus kommenttiin #8

Se voip olla niinkin, että arvostukset suuntaavat taas kohti rehellisyyden arvostamista.

Yksi asia on, että nämä kaikki tulevat helpommin ilmi kuin aiemmin. Ehkä tämä kaikki puhdistaa "pöytää". Hyvin pian ymmärretään, että kuinka tärkeää on toimia fiksusti ja rehellisesti. Se on itse asiassa paljon edullisempaa.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #9

Äsken ystävä varoitti huijarista, joka toimii numerosta 17115. Jos himoitsee iPhonea niin soitto vain ja tililtäsi viedään 50 euroa. Varoitukset toimivat fb:n kautta. Rosvoja siis annetaa todella ilmi.

Olen saanut yhtenään erilaisia matkavoittoviestejä, enkä niihinkään jaksa reagoida. K-kauppa lähettää mammuttitarjouksia. Houkutuksia riittää, mutta vähän ne antavat. Ennemminkin ottavat.

Näihin kaipaisinkin muutosta. Onko siis tarjottimella liikaa kaikkea ja siksi yritetään heikoimpia vielä höystää rahalla, että saataisiin asiakas kiikkiin?

Toimituksen poiminnat