ILgron11 Ei riitä, että osaa nousta hevosen selkään, on osattava myös pudota.

20 eurolla 200 euron lahjakortti

Tuttava lähetti  sähköpostiviestin, jossa oli kehotus "katso" ja linkki  Grouponin sivuille. Eihän tällaista  suositusta voinut hylätä tutustumatta. Groupon sivuilta löytyikin runsaasti tarjouksia. Houkutuksia, joihin voi heikko sortua. Tuotteita ja palveluita tarjotaan  mitättömältä tuntuvalla hinnalla, koukuttavasti. Summaa, jonka asiakas maksaa voi verrata heti siihen, mitä tuote tai palvelu oikeasti maksaisi.  Aikamoinen mainoskikka.   Joulun edellä varsinkin näihin houkutuksiin on ollut helppo tarttua.

Mistä  Grouponissa oikein on kyse?  Tutustuin asiaan käytännössä,  kun ensimmäistä kertaa menin lunastamaan tarjousta Helsingin Kauppahallista. Ajattelin saavani jouluherkkujen ainekset  kotiin edullisesti.  Kaksi kuponkia yhteensä 40 euroa. Olin maksanut  ehkä 20 euroa. Sain kotiin vietäväksi: kolme kiloa perunoita, hiukan yli kolme kiloa lanttuja, kolme isoa bataattia, salaatinkerän, paprikan ja kurkun.  Ei yhtään hedelmiä, joita oletin kyseisellä summalla saavani myös. Toki hallissa laatu on kohdallaan,  mutta eivät tuotteet niin edullisiksi tulleet kuin olin odottanut.  

Ostosta tehdessäni myyjä kyseli ovatko lappuni kahdesta erillisestä diilistä. Olin epävarma, taisivat olla samasta. Yksi ja sama asiakas voi käyttää vain yhden diilin. Nainen kertoi, että vihanneksia on käyty aiemmin ostamassa useammankin kerran samalla lapulla, siksi hän nyt antaa minulle molemmilla samalla kertaa. Huijausta on harjoitettu. Samalla hän katsoi tuimasti. Tuli syyllinen olo, vaikka olinkin ensimmäistä kertaa kokeilemassa koko Groupon kuponkien toimivuutta. Selvästikin kontrolli kuponkien käytöstä jää myyjälle. Miten hän valvoo, että asiakas ei käy ostoksilla samalla kupongilla useita kertoja ja jakele tulosteita ystävilleenkin? Taitaa olla aukko järjestelmässä.  Luotetaanko tässä kohdassa vain suomalaisen rehellisyyteen?

Diilien välittäjä Groupon  on perustettu 2008 Chigagossa, USA:ssa. Se on levinnyt nopeasti Eurooppaan, Aasiaan ja Etelä Amerikkaan. Sillä on ainakin 35 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää.  Asiakkaan laskuissa lukee Citydeal ja laskutus hoidetaan luottokorteilta.  Olisikin kiinnostavaa tietää miten tuottoisaa tämä on diilien välittäjälle ja miten tuotteiden ja palveluiden myyjät ovat kokeneet onnistuneensa kaupanteossa?  Kehittämisen paikka  voisi olla myyjän puolella diilien hallinnassa. Ainakin mitä tulee tämän kauppahallin myyjän kokemuksiin.   

Kaikenlaiset diilit ovat edullinen tapa tuotteen tai palvelun tarjoajalle saada uusia asiakkaita. Se on tehokas markkinointikeino. Jos tuote tai palvelu on hyvä,  hinta  edullinen, niin leviäähän sellaisesta äkkiä tietoa ympäristöön.   Näin markkinointi  toimii uudistuneena ja tehokkaasti.  

Pukinkontissa on muutama hyvä diili lahjaksi. Saa nähdä miten ne otetaan vastaan. Siltikin olen yhä hiukan hämmentynyt ja epäileväinen tästä uudesta tavasta myydä tuotteita ja palveluita.  

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Jätän suosiolla kokeilematta. Ravintola-arvosteluja netistä lukiessani huomasin tyytymättömiä olleen vain diiliasiakkaat, jotka pettyivät kun lahjakortilla ei saanutkaan listalta mitä halusi. Ennemmin maksan vaikka pari euroa enemmän ja otan sitä mitä haluan. Varsinkaan ravintolaan en menisi diilikupongin kanssa, kun jos sillä saakin vaan yhden ruuan, joka on liharuoka, niin mitä kasvissyöjä sitten voi enää tehdä?

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Niin kokeilustahan minullakin on kyse. Kokemusta karttuu ja sen myötä näkee mitä ei kannata tehdä. Kummallisen paljon noita diilejä näyttää toteutuvan joka päivä. Olisikin kiinnostavaa tietää mitä kokeilleet ajattelevat ja onko diileillä Suomessa tulevaisuutta vai onko diiliaate kuolleena syntynyt lopputulemassa. Huijataanko asiakasta edullisella hinnalla, johonkin mistä tähän ei etukäteen juuri mitään tiedä? Ketkä nyppivät rahat siitä välistä?
Huomasin, että eiliset ostokset olivat tiedossa jo diilin nettisivuilla eli jotain reittiähän ne sinne ovat putkahtaneet.Liekö tiukkailmeinen myyjä ne vienyt nettiin tai sitten joku apupoika, joka hallitsee tekniikan.

Susanna Kinnunen

"20 eurolla 200 euron lahjakortti"

Huijaus, sanoo selkäranka ennen kuin pääsen lauseen loppuun.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

No ei ihan. Miten määritetään oikea hintataso? Hintahan vaihtelee eri myyntipisteissä melkoisesti. Toki Valio myi maitoa alihintaan ja saanee siitä syytteen. Myykö joku sitten Grouponin kautta liian halvalla. Miten määritetään palvelun hinta? Voiko siitä tehdä kaikkia tasoja edullisimman tarjouksen markkinointimielessä? Tätä kysymystulvaahan voisi jatkaa ja pohdiskelle aihetta enemmänkin.

Käyttäjän LasseRyti kuva
Lasse Ryti

Itse kävin tuon Grouponin kautta syyskuussa Pietarissa St Peter linella 2 henkeä A-hytissä yhteensä 90€ aamupaloineen, mikä oli mielestäni ihan hyvä hinta ja muutenkin ei laivassa ollut valittamista.

Taitaa vaan saada suoraankin ostamalla sesongin ulkopuolella edullisia laivamatkoja.

Ihan mielenkiintoista oli ja viisumiakaan ei tarvinnut, sekä bussikuljetus keskustaan kuului hintaan. Viimeksi kun kävin oli kaupungin nimi Leningrad :)

Olen myös ostanut Grouponista muistitikkuja, koska hinta on huomattavasti Suomea halvempi, taitaa onneksi nuo teostoverot uupua hinnasta.

En kuitenkaan aktiivisesti seuraa tarjouksia, koska niitä tulee aivan liikaa, menevät postiohjelmassa automaattisesti omaan kansioon.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Totta tarjouksia tulee runsaati, mutta niitähän voi torjua, siis karsia. Ostin tyttärelleni lahjaksi kolme kertaa hierontaa. Hän on ollut tyytyväinen. Nyt on lahjoiksi menossa hiustenleikkuuta, viinikurssia ym. Katsotaan mitä sanovat. Ideahan on se, että yhtä tarjousta voi yksi henkilö käyttää vain kerran. Grouponhan ei ole mitään jatkuvaa saman palvelun tai saman tuotteen ostoksiin oikeuttavaa.

Toimituksen poiminnat